Συμψηφισμός χρεών για ΦΠΑ, φόρο εισοδήματος και επιδοτήσεις

Τη δυνατότητα να συμψηφίζονται απαιτήσεις των επιχειρήσεων ή των φυσικών προσώπων με αυτές του Δημοσίου παρέχει το σχέδιο νόμου που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, εφόσον αφορούν απαιτήσεις που έχουν δημιουργηθεί στον στενό δημόσιο τομέα.
Ειδικότερα μπορούν να συμψηφιστούν απαιτήσεις που αφορούν επιστροφές ή οφειλές ΦΠΑ, Φόρο Εισοδήματος, επιδοτήσεις του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, γεωργικές επιδοτήσεις, αμοιβές για παροχή υπηρεσιών προς το Δημόσιο, αγορές υλικών, αναλώσιμων και προμηθειών του Δημοσίου. Δηλαδή στην περίπτωση που κάποια επιχείρηση ανέλαβε την παροχή υπηρεσιών προς το Δημόσιο και το κόστος αυτής ανέρχεται στα 50.000 ευρώ μπορεί να συμψηφιστεί για παράδειγμα με οφειλή της επιχείρησης ύψους για 10.000 ευρώ ΦΠΑ.
Δικαστική απόφαση
Σύμφωνα με το άρθρο 11 για να γίνει ο συμψηφισμός θα πρέπει να είναι βέβαιη και εκκαθαρισμένη η χρηματική απαίτηση του οφειλέτη κατά του Δημοσίου, η οποία θα αποδεικνύεται με τελεσίδικη δικαστική απόφαση ή δημόσιο έγγραφο. Ο συμψηφισμός προτείνεται με δήλωση του οφειλέτη που υποβάλλεται στη ΔΟΥ, η οποία είναι αρμόδια για την είσπραξη του χρέους. Ο συμψηφισμός μπορεί να ενεργείται και αυτεπάγγελτα, με πράξη του προϊσταμένου της ίδιας υπηρεσίας, εφόσον από τα υπάρχοντα στοιχεία αποδεικνύεται η απαίτηση του οφειλέτη. Απαίτηση του Δημοσίου παραγεγραμμένη αντιτάσσεται σε συμψηφισμό για μια τριετία από τη συμπλήρωση της παραγραφής.
Η δήλωση του οφειλέτη για συμψηφισμό της απαίτησης κατά του Δημοσίου ή το έγγραφο του προϊσταμένου της ΔΟΥ για αυτεπάγγελτο συμψηφισμό, κοινοποιείται στην εκκαθαρίζουσα την απαίτηση υπηρεσία, η οποία υποχρεούται σε άμεση απόδοση του συμψηφισθέντος ποσού.
Ο συμψηφισμός απαιτήσεων κατά του Δημοσίου με χρέη προς το Δημόσιο που καταβάλλονται, συνεπάγεται την ταυτόχρονη υποβολή δήλωσης φόρου ή άλλου εσόδου. Σημειώνεται ότι η δήλωση συμψηφισμού που υποβάλλεται μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της δήλωσης δεν απαλλάσσει τον οφειλέτη από τις συνέπειες της εκπρόθεσμης υποβολής της. Αντίθετα για τις οφειλές του Δημοσίου προς τρίτους δεν υπάρχει καμία συνέπεια.
Προκειμένου να διευκρινισθούν οι όροι και οι προϋποθέσεις των συμψηφισμών θα εκδοθεί απόφαση του υπουργού Οικονομικών με την οποία θα καθοριστεί η ειδικότερη διαδικασία.
Στο μεταξύ τη δυνατότητα να καταβάλουν τον ΦΠΑ σε δόσεις παρέχει το υπουργείο Οικονομικών αυξάνοντας ωστόσο τον συντελεστή εκπρόθεσμης καταβολής από 1% σε 2% επί του οφειλόμενου φόρου. Η καταβολή πλέον μπορεί να γίνεται είτε εφάπαξ είτε τμηματικά με την καταβολή τουλάχιστον του 40% του οφειλόμενου φόρου με την υποβολή της δήλωσης, ενώ το υπόλοιπο καταβάλλεται προσαυξημένο κατά 2% σε δύο μηνιαίες δόσεις, κάθε μία από τις οποίες δεν μπορεί να είναι κάτω των 300 ευρώ.
Επίσης, παρέχεται το δικαίωμα καταβολής του ΦΠΑ σε έξι δόσεις, στις περιπτώσεις ποσών που επέρχεται διοικητική επίλυση της διαφοράς είτε αφορά προσωρινή είτε οριστική πράξη ή σε περίπτωση δικαστικού συμβιβασμού που αφορά οριστική πράξη προσδιορισμού του φόρου. Η καταβολή σε δόσεις κρίνεται σκόπιμη λόγω της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας και της παράτασης της οικονομικής κρίσης, προκειμένου να διευκολυνθούν οι υποκείμενοι στον φόρο να καταβάλουν τον ΦΠΑ στο Δημόσιο και το Δημόσιο να εισπράξει τις απαιτήσεις από φόρους με δεδομένες τις επιπτώσεις από την ήδη μειωμένη ρευστότητα των επιχειρήσεων.
Εκπτώσεις
Στο μεταξύ εφόσον διαπιστώνεται η μη υποβολή από τον υπόχρεο του φόρου, περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ για κάποια φορολογική περίοδο, ο προϊστάμενος της ελεγκτικής υπηρεσίας μπορεί, χωρίς άλλη ελεγκτική ενέργεια, να εκδώσει προσωρινή πράξη προσδιορισμού του φόρου, με την οποία προβαίνει στον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας, των ποσοστών και των εκπτώσεων του φόρου με βάση τα στοιχεία των περιοδικών δηλώσεων στις οποίες έχει προβεί ο υπόχρεος κατά τις τρεις προηγούμενες φορολογικές περιόδους. Στην περίπτωση αυτή, ως φορολογητέα αξία ανά συντελεστή φόρου λαμβάνονται οι αντίστοιχοι μέσοι όροι που προκύπτουν από τις παραπάνω δηλώσεις.
Ποινές φυλάκισης έως 20 χρόνια για φοροδιαφυγή
Αυτόφωρο υπό προϋποθέσεις και ποινές φυλάκισης που φθάνουν τα 20 χρόνια θα αντιμετωπίζουν όσοι δεν καταβάλλουν τους φόρους τους στο ελληνικό Δημόσιο.
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου το αυτόφωρο θα εφαρμόζεται αυτόματα για τις κακουργηματικές πράξεις, ενώ για τα πλημμελήματα θα παρέχεται η δυνατότητα στους φοροφυγάδες να συμβιβασθούν με τις ελεγκτικές αρχές. Ειδικότερα η ποινική δίωξη θα ασκείται αυτεπάγγελτα και η μηνυτήρια αναφορά θα υποβάλλεται:
1. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου για φοροδιαφυγή:
– ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων από το πρώτο ευρώ και έως 75.000 ευρώ εφόσον ο έλεγχος διενεργηθεί με εντολή ελέγχου του υπουργού Οικονομικών.
– Φόρου εισοδήματος άνω των 150.000 ευρώ εφόσον ο οικονομικός εισαγγελέας παραγγείλει την άμεση άσκηση ποινικής δίωξης.
– Για μη καταβολή ΦΠΑ άνω των 75.000 ευρώ.
– Για έκδοση και λήψη πλαστών και εικονικών τιμολογίων άνω των 150.000 ευρώ
– Για μη έκδοση περισσότερων των 10 αποδείξεων ή μιας απόδειξης που η αξίας της υπερβαίνει τα 500 ευρώ.
2. Μέσα σε ένα μήνα εάν δεν υπάρξει διοικητική επίλυση της διαφοράς για φοροδιαφυγή:
– ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων μέχρι 75.000 ευρώ εφόσον ο έλεγχος δεν έχει διαταχθεί από τον υπουργό Οικονομικών.
– Για έκδοση και λήψη πλαστών και εικονικών τιμολογίων έως 150.000 ευρώ.
– Μη έκδοση αποδείξεων που δεν υπερβαίνουν τις 10 ή μιας απόδειξης που η αξία της δεν υπερβαίνει τα 500 ευρώ.
Σημειώνεται ότι δεν μπορεί να ασκηθεί ποινική δίωξη για καμία από τις περιπτώσεις των αδικημάτων φοροδιαφυγής, αν το ελληνικό Δημόσιο χρωστάει ποσά ίσα ή μεγαλύτερα για αυτά τα οποία διώκεται ο ελεγχόμενος.
Στο μεταξύ ποινή φυλάκισης αντιμετωπίζουν όσοι χρωστούν στο Δημόσιο πάνω από 5.000 ευρώ για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τεσσάρων μηνών. Οπως προκύπτει από το σχέδιο νόμου όποιος δεν καταβάλλει τα χρέη του προς το Δημόσιο θα τιμωρείται με ποινή φυλάκισης:
– Εως ένα έτος για βεβαιωμένο ή ληξιπρόθεσμο χρέος άνω των 5.000 ευρώ.
– Εξι τουλάχιστον μηνών για χρέος άνω των 10.000 ευρώ.
– Ενός τουλάχιστον έτους εφόσον το συνολικό χρέος υπερβαίνει τις 50.000 ευρώ.
– Τριών τουλάχιστον ετών για οφειλή άνω των 150.000 ευρώ.
Χρόνος τέλεσης του αδικήματος είναι το χρονικό διάστημα από την παρέλευση των τεσσάρων μηνών μέχρι και τη συμπλήρωση χρόνου αντίστοιχου με το 1/3 της κατά περίπτωση προβλεπόμενης προθεσμίας παραγραφής, δηλαδή πριν από τη συμπλήρωση 20 μηνών για χρέος μέχρι 150.000 ευρώ ή πέντε ετών για χρέος άνω των 150.000 ευρώ. Η πράξη μπορεί να κριθεί ατιμώρητη, εάν το ποσό που οφείλεται στο Δημόσιο εξοφληθεί μέχρι την εκδίκαση της υπόθεσης σε οποιονδήποτε βαθμό.
Η ποινή κάθειρξης για κακουργηματικές πράξεις φθάνουν τα 20 χρόνια από 10 που είναι σήμερα. Δηλαδή η μη καταβολή φόρου εισοδήματος άνω των 150.000 ευρώ και η μη απόδοση ΦΠΑ και λοιπών παρακρατούμενων φόρων άνω των 75.000 ευρώ επισείουν ποινές κάθειρξης 20 ετών.
Μειώνεται ο φορολογικός συντελεστής για τα μερίσματα
Mε συντελεστή 21% θα φορολογηθούν τα μερίσματα που θα διανεμηθούν εντός του 2011 από τις επιχειρήσεις προς τους μετόχους σύμφωνα με το άρθρο 14 του νομοσχεδίου, ενώ από το επόμενο έτος (2012) ο ανωτέρω συντελεστής θα διαμορφωθεί στο 25%.
Τα μερίσματα εντάσσονται στη φορολογική κλίμακα, ουσιαστικά όμως εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση, (20% σε επίπεδο νομικού προσώπου και 25% παρακράτηση στα μερίσματα) για την πλειοψηφία των μετόχων. Για τους έχοντες χαμηλά εισοδήματα προβλέπεται δικαίωμα επιστροφής του παρακρατούμενου φόρου μερισμάτων. Επίσης, για αναπτυξιακούς λόγους, προτείνεται η μη φορολόγηση κατά την εισαγωγή μερισμάτων από χώρες της Ε. Ε., εφόσον δεν διανέμονται τα εισαγόμενα μερίσματα. Aν αυτά διανεμηθούν παρακρατείται ο φόρος που αναλογεί στα μερίσματα.
Επίσης μειώνεται ο φορολογικός συντελεστής από 24% σε 20% και εφαρμόζεται για το σύνολο των κερδών. Σχετικά με τα κέρδη από την πώληση μετοχών εισηγμένων στο Χ. Α. προβλέπεται η αύξηση του συντελεστή από 1,5‰ σε 2‰ για πωλήσεις μετοχών που πραγματοποιούνται είτε στο Χ. Α. είτε σε αλλοδαπά χρηματιστήρια από την 1.4.2011 και μετά, ενώ προβλέπεται ότι για μετοχές που αποκτώνται από 1.1.2012 και μετά δεν επιβάλλεται φόρος συναλλαγών, αλλά έχουν εφαρμογή οι διατάξεις για τη φορολόγηση της υπεραξίας. Για το 2012, τα κέρδη τα οποία αποκτούν φυσικά πρόσωπα ή επιχειρήσεις από την πώληση μετοχών εισηγμένων στο X. Α., σε τιμή ανώτερη της τιμής απόκτησής τους, φορολογούνται με την κλίμακα φορολογίας εισοδήματος. Για τον υπολογισμό του κέρδους που υπόκειται σε φορολογία λαμβάνεται η πραγματική τιμή πώλησης των μετοχών στο Χ. Α., όπως αυτή αναγράφεται στο πινακίδιο που εκδίδει η Ανώνυμη Εταιρεία Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών ή το πιστωτικό ίδρυμα που μεσολαβεί.
α) Οταν η απόκτηση των μετοχών έχει γίνει σταδιακά, για τον υπολογισμό του κόστους κτήσης των πωλούμενων μετοχών λαμβάνεται η μέση τιμή απόκτησης αυτών.
β) Οταν οι μετοχές έχουν αποκτηθεί λόγω κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής, για τον υπολογισμό του κόστους κτήσης λαμβάνεται η αξία που οριστικοποιήθηκε με οποιονδήποτε τρόπο κατά την εφαρμογή των διατάξεων φορολογίας κεφαλαίου ή αν δεν οριστικοποιήθηκε η δηλωθείσα αξία.
γ) Οταν οι μετοχές έχουν αποκτηθεί δωρεάν μετά από κεφαλαιοποίηση αποθεματικών δεν επηρεάζεται το κόστος κτήσης του συνόλου των μετοχών. Τα ίδια ισχύουν κατά τη μεταβολή του αριθμού των μετοχών με αύξηση ή μείωση της ονομαστικής τους αξίας (split - reverse split). Για τον προσδιορισμό του κέρδους που υπόκειται σε φορολογία, λαμβάνεται υπόψη και η ζημία που προκύπτει.
Άρθρο Του Προκοπη Xατζηνικολαου
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Σχολιάστε το άρθρο