Ενίσχυση οικονομικού κλίματος, ανάκαμψη στη μεταποίηση
Σε τροχιά σταθεροποίησης δείχνει να εισέρχεται η ελληνική οικονομία, καθώς τόσο ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος όσο και ο Δείκτης Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης που καταρτίζει το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) σημείωσαν τον Μάιο υψηλά εξαετίας και τετραετίας αντιστοίχως. Τα παραπάνω έρχονται να ενισχύσουν και τα στοιχεία για τον Δείκτη Υπεύθυνων Προμηθειών (PMI) της Markit, καθώς για δεύτερο συνεχή μήνα βρίσκεται πάνω από τις 50 μονάδες, το φράγμα που σηματοδοτεί την επιστροφή της μεταποίησης στην ανάκαμψη. Ειδικότερα, ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος διαμορφώθηκε τον Μάιο στις 99,1 μονάδες από 95,4 μονάδες, σημειώνοντας την καλύτερη επίδοση των τελευταίων έξι ετών, γεγονός που σύμφωνα με το ΙΟΒΕ πιστοποιεί ότι παγιώνονται οι προσδοκίες σταθεροποίησης της οικονομίας. Για να αντιληφθεί κάποιος καλύτερα το μέγεθος της βελτίωσης αξίζει να επισημανθεί ότι το 2012 ο μέσος όρος του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα ήταν 80,3 μονάδες και το 2013 90,8 μονάδες. Στους επιμέρους τομείς της οικονομίας ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών διαμορφώνεται ως εξής:
• Στη βιομηχανία ανακάμπτει από τις 91,9 μονάδες τον Απρίλιο στις 95,1 μονάδες τον Μάιο με κυρίαρχα στοιχεία την πρόβλεψη για άνοδο της παραγωγής και αύξηση των εξαγωγών και την εκτίμηση για μείωση των αποθεμάτων. Πάντως, μόλις το 9% των επιχειρήσεων προβλέπει ενίσχυση της απασχόλησης εντός του προσεχούς τριμήνου.
Αύξηση της παραγωγής για έβδομο συνεχή μήνα λόγω αύξησης των νέων παραγγελιών, αλλά και αύξηση της απασχόλησης ειδικά στον τομέα της μεταποίησης δείχνουν και τα στοιχεία του PMI που διαμορφώθηκε στις 51 μονάδες από 51,1 τον Απρίλιο. Ο υπεύθυνος για την κατάρτιση του ελληνικού PMI οικονομολόγος της Markit κ. Φιλ Σμιθ επισήμανε ότι «η βελτιωμένη απόδοση όσον αφορά τις εξαγωγές συνέβαλε στην αύξηση των πωλήσεων στην εγχώρια αγορά, καθώς η συνακόλουθη γενικότερη αύξηση των νέων παραγγελιών ώθησε τις εταιρείες να αυξήσουν τα επίπεδα παραγωγής, όπως επίσης και της απασχόλησης.
• Στις κατασκευές ο δείκτης μειώθηκε οριακά τον Μάιο στις 80,9 μονάδες από 81,2 μονάδες τον Απρίλιο, παραμένοντας σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν (65,7 μονάδες). Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι κινείται ανοδικά ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις ιδιωτικές κατασκευές, στις 57,6 μονάδες από τις 44,2 μονάδες τον Απρίλιο. Αντιθέτως καθοδική είναι η τάση του δείκτη στις κατασκευές δημοσίων έργων από τις 98,2 μονάδες στις 91,2 μονάδες.
• Οι εκτιμήσεις για ανάκαμψη των πωλήσεων σε όλους τους κλάδους του λιανεμπορίου οδήγησαν σε αύξηση του δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στις 86,2 μονάδες από τις 80,1 μονάδες τον Απρίλιο.
• Οριακή άνοδο από τις 83 μονάδες τον Απρίλιο στις 84,2 μονάδες τον Μάιο κατέγραψε ο δείκτης στον τομέα των υπηρεσιών, σημαντικά υψηλότερα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο που είχε διαμορφωθεί στις 69,3 μονάδες, με την άνοδο να οφείλεται κυρίως στις βελτιωμένες επιδόσεις των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και των τουριστικών πρακτορείων.
Λιγότερο απαισιόδοξοι εμφανίζονται όχι μόνο οι επιχειρηματίες αλλά και οι καταναλωτές. Ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης κινήθηκε ανοδικά για τρίτο συνεχή μήνα και διαμορφώθηκε τον Μάιο στις -52,5 μονάδες από τις -55 μονάδες τον Απρίλιο. Βεβαίως, η διαφορά εξακολουθεί να είναι αρνητική, όπως φαίνεται από τις παραπάνω τιμές, δηλαδή το ποσοστό αυτών που προβλέπουν μείωση κάθε μεγέθους υπερτερεί του ποσοστού όσων προσδοκούν αύξηση. Τρεις είναι οι αιτίες για τη βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης: η ανάσχεση της ύφεσης, οι προσδοκίες μη λήψης πρόσθετων δημοσιονομικών μέτρων, η προσδοκία για αύξηση της απασχόλησης λόγω της εκτίμησης για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας στον τομέα του τουρισμού. Ενδεικτικό του παραπάνω είναι ότι το ποσοστό των νοικοκυριών που αναμένει αύξηση της ανεργίας υποχώρησε στο 64% από 72% τον Απρίλιο. Ελαφρά μείωση από το 67% στο 63% σημείωσε το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα».
ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΑΝΙΦΑΒΑ
Πηγή: kathimerini.gr
10
Σχόλια (0 σχολιάστηκε):
Σχολιάστε το άρθρο