Αλαλούμ με το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων
Ευθύνες από ΥΠΟΙΚ σε ΓΓΠΣ και βενζινάδικα
Για προχειρότητα μιλούν παράγοντες της αγοράς
Με μια ανακοίνωση που εξέδωσε με αφορμή χθεσινά δημοσιεύματα για την εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών στα πρατήρια υγρών καυσίμων, το υπουργείο Οικονομικών επιβεβαιώνει πλήρως τις τεράστιες και αδικαιολόγητες καθυστερήσεις στην εφαρμογή του νόμου για την πάταξη του λαθρεμπορίου. Παραδέχεται ότι τρεις μήνες μετά την έναρξη εφαρμογής των συστημάτων εισροών-εκροών στην πρώτη Ζώνη εφαρμογής του προγράμματος (πρατήρια Αττικής και Θεσσαλονίκης) δεν λειτουργούν με ευθύνη, όπως προκύπτει της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων, η οποία, όπως ανακοινώθηκε θα θέσει σε λειτουργία το σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής στοιχείων τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου. Επιβεβαιώνει επίσης τις καταγγελίες πρατηριούχων ότι μόλις πρόσφατα προχώρησε σε διαγωνισμό για την απόκτηση συστήματος ελέγχων και διασταυρώσεων των στοιχείων που αποστέλλονται από τα πρατήρια. Το υπουργείο αποδίδει τις καθυστερήσεις σε προβλήματα που αναδείχθηκαν κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής λειτουργίας του συστήματος υποβολής στοιχείων, καθώς και στην ανάδειξη χρονίζοντων θεμάτων των εγκαταστάσεων (πιστοποιημένες ογκομετρήσεις, θέματα αδειοδοτήσεων κ.λπ.).
Με τη χθεσινή ανακοίνωση το υπουργείο Οικονομικών επιχειρεί να αποδώσει ευθύνες και στην πλευρά των πρατηριούχων, ανακοινώνοντας ότι στο σύστημα μητρώου των εγκαταστάσεων που τέθηκε σε λειτουργία από τις 16 Σεπτεμβρίου, έχουν απογραφεί μόνο 350 πρατήρια από το σύνολο των 1.600 σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Το υπουργείο αναγνωρίζει επίσης καθυστερήσεις στην έκδοση σειράς κρίσιμων αποφάσεων για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, προσθέτοντας ότι βρίσκονται στο τελικό στάδιο. Πρόκειται για τις αποφάσεις που αφορούν την εγκατάσταση συστημάτων εισροών-εκροών από εταιρείες και διυλιστήρια, μέχρι και πρατήρια του Δημοσίου (π.χ. ιδιοκτησίας των Ενόπλων Δυνάμεων, της ΕΘΕΛ, Ιδιωτικών Μεταφορικών Εταιρειών με πάνω από 20 φορτηγά, κ.λπ.). Τέλος, για τη σημαντική απόφαση της σήμανσης των βυτιοφόρων και των πλωτών μέσων, αναφέρει ότι ήδη υπεγράφη και αναμένεται η έκδοσή της σε ΦΕΚ. Προχειρότητα και έλλειψη σχεδιασμού καταλογίζουν στο υπουργείο Οικονομικών παράγοντες της αγοράς καυσίμων, ενώ κάποιοι αφήνουν και αιχμές για σκόπιμες καθυστερήσεις. Μεταφέρουν μάλιστα εκτιμήσεις εμπειρογνωμόνων που αμφισβητούν τη δυνατότητα λειτουργίας του συστήματος ηλεκτρονικής υποβολής στοιχείων στις 2 Δεκεμβρίου, τονίζοντας ότι θα απαιτηθούν τουλάχιστον 4 μήνες. Ερμηνεύοντας την ολιγωρία των αρμοδίων υπηρεσιών του υπουργείου Οικονομικών, παράγοντες της αγοράς θέτουν και ερωτήματα περί της αξιοπιστίας του συστήματος, επισημαίνοντας ότι δεν έχει διασφαλισθεί ότι τα στοιχεία που θα αποστέλλονται «δεν θα πειράζονται».
Απογοητευμένο είναι το υγιές κομμάτι της αγοράς που πάσχει από τον αθέμιτο ανταγωνισμό του λαθρεμπορίου και από το υπουργείο Ανάπτυξης που έχει την ευθύνη των ελέγχων σχετικά με τη συμμόρφωση των πρατηριούχων με την υπουργική απόφαση που προβλέπει εγκατάσταση συστημάτων εισροών- εκροών. Γιατί το υπουργείο Ανάπτυξης δεν προχωράει σε ελέγχους για να διαπιστώσει εάν έχουν εγκαταστήσει τα πρατήρια συστήματα εισροών- εκροών αλλά και εάν αυτά που έχουν εγκαταστήσει πραγματοποιούν πωλήσεις μέσω αυτών, είναι ένα από τα ερωτήματα που θέτουν. «Η αρμοδιότητα των ελέγχων έχει μεταβιβαστεί στην περιφέρεια» είναι η απάντηση αρμόδιου στελέχους του υπουργείου Ανάπτυξης σε σχετικό ερώτημα της «Κ». Από τη συζήτηση με το ίδιο στέλεχος προέκυψε επίσης ότι το υπουργείο τρεις μήνες μετά την εφαρμογή του συστήματος εισροών- εκροών δεν έχει στοιχεία για το πόσα πρατήρια σε Αττική και Θεσσαλονίκη το έχουν εγκαταστήσει, ούτε πόσοι έλεγχοι και βέβαια ούτε εάν υπάρχουν κυρώσεις. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο νόμος προβλέπει αναστολή της άδειας για όσα πρατήρια δεν έχουν εγκαταστήσει το σύστημα. Προχειρότητα καταλογίζει η αγορά και στην έκδοση της υπουργικής απόφασης για την επέκταση του συστήματος εισροών στους μεταπωλητές που εκδόθηκε επίσης με καθυστέρηση, μέσα στον Σεπτέμβριο λίγο πριν από την ένταξη της διακίνησης του πετρελαίου θέρμανσης. Εγινε χρήση της ίδιας απόφασης που ίσχυε για τα πρατήρια, με αποτέλεσμα να καταστεί μη λειτουργική.
Οπως εξηγούν αρμόδιοι παράγοντες, οι αντλίες των πρατηρίων παραδίδουν 30 λίτρα καυσίμου ενώ οι αντλίες των μεταπωλητών 8.000 λίτρα. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να δουλέψουν με το ίδιο ηλεκτρονικό σύστημα, κάτι που έχει επισημανθεί από την αγορά στο αρμόδιο υπουργείο.
Της Χρυσας Λιαγγου
Πηγή: kathimerini.gr
9
Σχόλια (0 σχολιάστηκε):
Σχολιάστε το άρθρο