Δεν μας ενδιαφέρει η φοροδιαφυγή;

Αρχική | Απόψεις | Δεν μας ενδιαφέρει η φοροδιαφυγή;

Του Νίκου Χρυσολωρά


Η άποψη που επικρατεί στη δημόσια συζήτηση για το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ότι η κυβέρνηση εξίσωσε την τιμή του με αυτήν του πετρελαίου κίνησης για να βελτιώσει τα έσοδα του προϋπολογισμού. Οτι απέτυχε παταγωδώς γιατί μειώθηκε σημαντικά η κατανάλωση και ξεπάγιασε ο κόσμος. Οτι πίσω από αυτά βρίσκεται η τρόικα, που έχει βαλθεί να μας εξοντώσει. Και ότι μοναδική λύση είναι να μειωθεί και πάλι η τιμή του, για να ζεσταθεί ο κοσμάκης τον χειμώνα.

Η άποψη αυτή, βέβαια, πάει γάντι στους λαθρέμπορους, οι οποίοι, επωφελούμενοι μέχρι πρότινος της διαφοράς τιμής, αγόραζαν δήθεν πετρέλαιο θέρμανσης σε κατώτερη τιμή και το πωλούσαν ως πετρέλαιο κίνησης, κερδίζοντας από τη διαφορά που συνιστούσε προϊόν λαθρεμπορίου και φοροδιαφυγής και ανερχόταν σε ποσό μεγαλύτερο του ενός δισ. ευρώ ετησίως, κατά τους μετριότερους υπολογισμούς. Και πάει γάντι και στο αντιμνημονιακό μπλοκ που βρήκε την ευκαιρία να φορτώσει μια ακόμη αμαρτία στην τρόικα. Με αυτές τις εντυπώσεις, που πολλοί δούλεψαν για να σχηματιστούν, πορεύεται και φέτος η κοινωνία μας.

Ποια είναι όμως η αλήθεια; Το πρόβλημα με το πετρέλαιο θέρμανσης είναι πολύ παλιό και προηγείται κατά δεκαετίες της έλευσης της τρόικας. Τη διαφορά στην τιμή του με το πετρέλαιο κίνησης εκμεταλλεύονταν ανέκαθεν επιτήδειοι τους χειμερινούς μήνες και διεξήγαγαν λαθρεμπόριο. Η πολιτεία πάντοτε ήθελε να αντιμετωπίσει αυτήν την ολοφάνερη εστία φοροδιαφυγής. Σχετικά πρόσφατα, το 2008 εάν θυμάμαι καλά, με υπουργό Οικονομίας τον κ. Αλογοσκούφη και υφυπουργό τον κ. Μπέζα, υποχρεώθηκαν οι πρατηριούχοι να προμηθεύονται το πετρέλαιο στην τιμή του πετρελαίου κίνησης και, για την ποσότητα που θα απεδείκνυαν ότι διέθεσαν για πετρέλαιο θέρμανσης, θα αποζημιώνονταν αφού υπέβαλαν τα σχετικά δικαιολογητικά. Ξεσηκώθηκαν οι πρατηριούχοι, ξεσηκώθηκε ο κόσμος και το σύστημα εφαρμόσθηκε μεν τον χειμώνα εκείνο, αλλά δεν επανήλθε τον επόμενο, που ήταν μάλιστα και χρόνος εκλογών.

Επειτα από καθυστέρηση ετών και αφού η Ελλάδα είχε μπει ήδη στο Μνημόνιο και ύστερα από ατέλειωτες συζητήσεις και αναβολές, η κυβέρνηση μείωσε τελικά την τιμή του πετρελαίου κίνησης και αύξησε του πετρελαίου θέρμανσης, με βασικό στόχο την καταπολέμηση της απάτης και της φοροκλοπής. Το αρχικό πρόβλημα, η αντιμετώπιση του οποίου επεδιώχθη με την εξίσωση των τιμών, δεν το μνημονεύει πλέον κανένας. Ξεχάστηκε. Κατά τα λοιπά ορκιζόμαστε όλοι, συλλήβδην κυβέρνηση και αντιπολίτευση, κατά της φοροδιαφυγής. Εστιάστηκε το πράγμα στις παρενέργειες που πράγματι υπήρξαν, αλλά κανένας δεν καταδέχθηκε να ασχοληθεί αν, διά της εξίσωσης των τιμών, επιτεύχθηκε σημαντική μείωση της φοροδιαφυγής στα καύσιμα, ενώ δεν φαίνεται να απασχόλησαν κανέναν στα σοβαρά τα 200 εκατ. ευρώ που είχαν εγγραφεί στον προϋπολογισμό ως ενίσχυση στις ασθενέστερες εισοδηματικές τάξεις, για την προμήθεια πετρελαίου θέρμανσης, και παρέμειναν αδιάθετα. Και δεν διατυπώθηκαν από την ολοφυρόμενη αντιπολίτευση συγκεκριμένες προτάσεις που θα καθιστούσαν δυνατή την απορρόφηση του ποσού αυτού ή και ακόμη μεγαλύτερου!

Και η κυβέρνηση; Είναι να απορεί κανένας. Η μεγάλη επιδίωξη, εμπνεύσεως μάλιστα του υπουργού αναπληρωτή Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα, ήταν να μειωθεί κατά 15% η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, να πάμε δηλαδή πάλι σε διαφοροποίηση τιμών και να στήσουν και πάρτι οι λαθρέμποροι, καθώς δεν υπάρχουν μηχανισμοί ελέγχου που να διασφαλίζουν πως δεν θα συμβεί ό,τι συνέβαινε μέχρι πρόπερσι. Γιατί η μεγάλη ευθύνη της κυβέρνησης, την οποία θα έπρεπε να είχε ελέγξει μία σοβαρή αντιπολίτευση (αν υπήρχε), είναι ότι δεν προχώρησε η ολοκλήρωση του νομοθετηθέντος συστήματος ελέγχου εισροών και εκροών από τα πρατήρια πώλησης και του κεντρικού ελέγχου αυτών. Εάν αυτά είχαν προχωρήσει, τότε όχι μόνο θα μπορούσε να διαφοροποιηθεί η τιμή πώλησης των δύο ειδών πετρελαίου, αλλά θα έκλεινε και μια άλλη τρύπα φοροδιαφυγής, με το ναυτιλιακό πετρέλαιο. Η προμήθεια των σχετικών μηχανημάτων, η οποία θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί και αντ’ αυτού έφθασε μόνο το 30%, γίνεται με την ενίσχυση της «κακής» Ε.Ε., στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, που αναλαμβάνει να πληρώνει το μεγαλύτερο μέρος της δαπάνης των πρατηριούχων. Κάποιοι είναι υπεύθυνοι για την καθυστέρηση. Κάποια κεφάλια έπρεπε να πέσουν. Αλλά, δυστυχώς, ούτε η κυβέρνηση ούτε η αντιπολίτευση φαίνεται να κάνουν καλά τη δουλειά με την οποία είναι επιφορτισμένες. Και ο αγώνας γίνεται μόνο για τις εντυπώσεις...

 

 

Πηγή: kathimerini.gr

 

 

9




Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0 σχολιάστηκε):

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο

Είσοδος Μελών
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text
Newsletter
Δώστε μας το e-mail σας για να λαμβάνετε όλα τα νέα του Συλλόγου μας