Κύμα αισιοδοξίας για περαιτέρω ανάπτυξη στην Ευρωζώνη τα επόμενα τρίμηνα

Αύξηση του εμπορικού πλεονάσματος το α΄ εξάμηνο,
επιταχύνει η γερμανική οικονομία
Ο δείκτης οικονομικού κλίματος (ZEW) στη Γερμανία ανήλθε τον Σεπτέμβριο στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων τριών ετών, δείγμα της αισιοδοξίας που επικρατεί πως η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης θα εξακολουθήσει ν’ αναπτύσσεται τα επόμενα τρίμηνα. Παράλληλα, διευρύνθηκε το εμπορικό πλεόνασμα της Ευρωζώνης τον Ιούλιο, ενώ κατά 5% αυξήθηκαν οι ελληνικές εξαγωγές το α΄ εξάμηνο του 2013.
Σύμφωνα με την πορεία του δείκτη ZEW, προβλέπονται οικονομικές εξελίξεις το επόμενο εξάμηνο, καθώς ανήλθε στο 49,6 τον Σεπτέμβριο από 42 τον Αύγουστο. Οι Γερμανοί επιχειρηματίες αναμένουν αυξημένα κέρδη χάρη στην ανάκαμψη της Ευρωζώνης, των ΗΠΑ και της Κίνας. «Οι ειδήμονες των αγορών πιστεύουν ότι επιταχύνεται η ανάκαμψη της γερμανικής οικονομίας», εξήγησε ο πρόεδρος του ZEW, Κλέμενς Φουστ. Ο Τίλο Χάιντριχ, αναλυτής της Deutsche Postbank, σχολίασε ότι υπάρχουν ευνοϊκά σημάδια για την πρόοδο της οικονομικής ανάκαμψης. Ωστόσο, λαμβάνοντας υπόψη τα υπάρχοντα διαρθρωτικά προβλήματα σε πολλές χώρες της Ευρωζώνης, περιμένουμε ότι η ανάκαμψη θα είναι δύσκολη και μακροχρόνια».
Εμπορικό ισοζύγιο
Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία της Eurostat, τον Ιούλιο το εμπορικό πλεόνασμα της Ευρωζώνης αυξήθηκε στα 18,2 δισ. ευρώ, από 13,9 δισ. τον Ιούλιο του 2012. Μάλιστα, οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 5% το α΄ εξάμηνο του 2013, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Ειδικότερα, η συνολική αξία των ελληνικών εξαγωγών ανήλθε στα 13,7 δισ. ευρώ το εξάμηνο Ιανουαρίου - Ιουνίου, έναντι 13 δισ. την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Το ίδιο διάστημα οι εισαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 6%, από 24,8 σε 23,3 δισεκατομμύρια, με αποτέλεσμα το εμπορικό έλλειμμα της χώρας μας να συρρικνωθεί στα 9,7 δισεκατομμύρια από 11,9 δισ. το πρώτο εξάμηνο του 2012.
Παρά τη μείωση, η Ελλάδα συνεχίζει να έχει το τρίτο μεγαλύτερο εμπορικό έλλειμμα στην Ευρώπη, μετά τη Γαλλία (38 δισ.) και τη Βρετανία (31,7 δισ.). Στον αντίποδα, η Γερμανία κατέγραψε ιλιγγιώδες εμπορικό πλεόνασμα ύψους 98 δισ. ευρώ το α΄ εξάμηνο του έτους, ενώ ακολουθούν η Ολλανδία (28 δισ.) και η Ιρλανδία (18,6 δισ.). Οι μεγαλύτερες αυξήσεις εξαγωγών το πρώτο εξάμηνο του 2013 καταγράφηκαν στη Λιθουανία και στο Ηνωμένο Βασίλειο (+15%).
Βασική πηγή εμπορικού ελλείμματος για την Ε.Ε. είναι η ενέργεια, όπου το ισοζύγιο ήταν αρνητικό κατά 188,4 δισεκατομμύρια ευρώ το α΄ εξάμηνο του 2013, μειωμένο πάντως σε σχέση με τα 211,9 δισεκατομμύρια του αντίστοιχου περυσινού εξαμήνου. Αντιθέτως, η μεγάλη ισχύς της Ε.Ε. εντοπίζεται στα βιομηχανικά αγαθά, όπου το πλεόνασμα στο εμπορικό ισοζύγιο έφτασε στα 195,7 δισ. ευρώ το α΄ εξάμηνο του έτους, έναντι 164,3 δισεκατομμυρίων πέρυσι.
Ισως ενθαρρυμένος από τα θετικά οικονομικά στοιχεία που δημοσιεύονται εσχάτως, ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, σε άρθρο του στην εφημερίδα Financial Times υποστηρίζει ότι «η συνταγή λειτουργεί» και ότι επιλύονται τα προβλήματα της Ευρωζώνης. Χωρίς να αναφέρεται καθόλου στην πολύ υψηλή ανεργία ή στα δύο χρόνια ύφεσης της Ευρωζώνης, ο κ. Σόιμπλε καλεί τις κυβερνήσεις να επιταχύνουν τις δημοσιονομικές και διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, προκειμένου να επιστρέψουν οι χώρες της Ευρωζώνης στην ανάπτυξη. «Τα συστήματα προσαρμόζονται, η ύφεση φτάνει στο τέλος της, οι τάσεις αλλάζουν, με άλλα λόγια, ό,τι είναι χαλασμένο μπορεί να επιδιορθωθεί. Η σημερινή Ευρώπη είναι η απόδειξη», καταλήγει ο κ. Σόιμπλε.
«Βουτιά» στην αγορά αυτοκινήτων
Η οικονομία της Ευρωζώνης μπορεί να επιστρέφει, διστακτικά, στην ανάπτυξη, ωστόσο τον Αύγουστο οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρώπη υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδο από το 1990, καθώς η υψηλή ανεργία έπληξε τις πωλήσεις των Volkswagen, PSA Peugeot Citroen και Fiat. Ενδεικτικά, το πρώτο οκτάμηνο του 2013 οι πωλήσεις αυτοκινήτων αυξήθηκαν μόνο τον Ιούλιο και τον Απρίλιο, ενώ συνολικά οι πωλήσεις έχουν υποχωρήσει, σε ετήσια βάση, κατά 5,2% στα 8,14 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Οικονομικοί αναλυτές προβλέπουν ότι το 2013 θα είναι η έκτη συνεχόμενη χρονιά με μείωση των πωλήσεων αυτοκινήτων στην Ευρώπη, ενώ το 2014 προβλέπεται στασιμότητα ή ελαφρά αύξηση των πωλήσεων στην Ευρώπη.
Κωστας Καρκαγιαννης, Νικος Χρυσολωρας
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
8
Σχολιάστε το άρθρο