Το στοίχημα «κρουαζιέρα» δεν μεταφράζεται σε έσοδα, παρά τις αυξήσεις transit επιβατών

Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Το στοίχημα «κρουαζιέρα» δεν μεταφράζεται σε έσοδα, παρά τις αυξήσεις transit επιβατών
image

Η Ελλάδα ακόμα δεν έχει καταστεί home port για επαρκή αριθμό πλοίων

Τα εντυπωσιακά, συχνά νεότευκτα, μεγάλα ξένα κρουαζιερόπλοια που δεσπόζουν ολοένα και συχνότερα στο λιμάνι του Πειραιά δυστυχώς δεν «μεταφράζονται» ακόμα στα έσοδα που θα μπορούσαν να φέρουν στην ελληνική οικονομία. Κι αυτό γιατί, παρά την απελευθέρωση του καμποτάζ και τις εξαγγελίες κυβερνητικών αξιωματούχων, η Ελλάδα ακόμα δεν έχει καταστεί home port για επαρκή αριθμό πλοίων.

Η κίνηση της κρουαζιέρας στον Πειραιά, παρά το γεγονός ότι ακόμη δεν έχει φτάσει στην περίοδο αιχμής της, εμφανίζει μεν αύξηση, αλλά κυρίως στους επιβάτες transit. Την ίδια ώρα οι απο-επιβιβάσεις καταγράφουν μείωση, κυρίως λόγω μειωμένης δραστηριότητας πλοίων που παραδοσιακά παρείχαν κρουαζιέρες από τον Πειραιά, αναφέρουν στην «Κ» κορυφαία στελέχη του ΟΛΠ.

Θετικό κλείσιμο

Πάντως, η δραστηριότητα της κρουαζιέρας για τον ΟΛΠ είναι ξεκάθαρα κερδοφόρα. Εκτιμάται λοιπόν ότι η χρονιά θα κλείσει θετικά σε σχέση με το 2012 σε επίπεδο επιβατών, όπως και σε έσοδα. Απέχει, όμως, μακράν η εκτίμηση για τα έσοδα φέτος από το στόχο των δυνητικών εσόδων (έως και 2 δισ.) που υπολογίζει μελέτη της Εθνικής Τράπεζας, η οποία συντάχθηκε πρόσφατα για τον κλάδο. Την ίδια ώρα το διατυπωμένο ενδιαφέρον ξένων κολοσσών για επενδύσεις στην Ελλάδα απέχει επίσης μακράν από το να μετουσιωθεί σε πράξεις.

Προ διμήνου, με την ευκαιρία ενός forum για τον θαλάσσιο τουρισμό, βρέθηκαν στην Αθήνα κορυφαία στελέχη των εταιρειών Royal CaribbeaCruise Line, Carnival Corporation, TUI Cruises, Costa Cruises, Celebrity Cruises, Silversea Cruises, SeabourCruise Line, Paul GauguiCruises και Louis Cruises. Ομως, αν και τα στελέχη αυτά έχουν περάσει επανειλημμένως την πόρτα της Ακτής Βασιλειάδη και το υπουργείο Ανάπτυξης μιλά για ΣΔΙΤ νέου λιμένα στο Φάληρο, ακόμα δεν υπάρχει τίποτα χειροπιαστό.

Η αισιοδοξία από τις αυξήσεις στις διελεύσεις στον Πειραιά και σε άλλα λιμάνια της χώρας είναι πάντως δικαιολογημένη. Το πρώτο πεντάμηνο του 2013, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012, στο λιμάνι του Πειραιά υπήρξε αύξηση των επιβατών μετεπιβίβασης (transit) στην κρουαζιέρα κατά 17,23%, ενώ στο λιμάνι της Κέρκυρας σημειώθηκε αύξηση στις αφίξεις κατά 8,1% τον Μάιο.

Στα ίδια επίπεδα κινείται η αύξηση των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων σε Σαντορίνη, Κατάκολο, Ρόδο και Ηράκλειο. Να σημειωθεί ότι ο αριθμός των επιβατών με κρουαζιέρα στο λιμάνι του Ηρακλείου, που έχει επιλεγεί ως home port από ξένη εταιρεία, το διάστημα Ιανουαρίου - Μαΐου παρουσίασε αύξηση κατά περίπου 100% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και όλο το έτος εκτιμάται ότι η κίνηση θα είναι αυξημένη έως 40%, καθώς αναμένεται η άφιξη 178 κρουαζιερόπλοιων.

Πτώση το 2012

Ομως οι αυξήσεις αυτές έρχονται έπειτα από ένα «κακό» 2012. Η περσινή χρονιά έκλεισε με πτώση για το λιμάνι του Πειραιά, καθώς διακινήθηκαν 2 εκατ. περίπου επιβάτες έναντι 2,6 εκατ. το 2011, που ήταν χρονιά-ρεκόρ, εξαιτίας των αναταραχών στη Βόρειο Αφρική, που μετατόπισαν τουρίστες στο Αιγαίο. Πιέσεις δέχθηκαν και άλλοι προορισμοί.

Τα ελληνικά λιμάνια εξακολουθούν να αποτελούν κυρίως λιμάνια διέλευσης και όχι λιμάνια εκκίνησης (home ports) και συνεπώς οι δαπάνες των επιβατών αλλά και των εταιρειών κρουαζιέρας που πραγματοποιούνται στη χώρα είναι χαμηλές. Και αυτό διότι οι εταιρείες κρουαζιέρας συνήθως χρησιμοποιούν τα λιμάνια εκκίνησης ως βάσεις από όπου προμηθεύονται καύσιμα, τρόφιμα και λοιπό εξοπλισμό, ενώ πραγματοποιούν και μεγάλο μέρος των επισκευών των πλοίων.

Εκτιμάται ότι η μέση δαπάνη είναι της τάξης των 300 ευρώ ανά επιβάτη στα λιμάνια εκκίνησης έναντι περίπου 20 ευρώ στα λιμάνια διέλευσης. Αλλες μελέτες που περιλαμβάνουν και το yachting δείχνουν ότι κάθε επίσκεψη σε λιμάνι αποφέρει κατά μέσο όρο 99 ευρώ ανά επιβάτη, εκ των οποίων το 80% μεταβιβάζεται στην ευρύτερη τοπική οικονομία και το 20% στο λιμάνι.

Αυτό σημαίνει ότι μόνο οι κρουαζιέρες ωφελούν άμεσα τις τοπικές οικονομίες των προορισμών στην Ανατολική Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα, με έσοδα που ξεπερνούν το ένα δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως, συμπεριλαμβανομένων των δαπανών των μελών των πληρωμάτων. Η σημαντικότερη ώθηση στα έσοδα του κλάδου θα μπορούσε να δοθεί αν ενισχυόταν ο ρόλος των ελληνικών λιμανιών ως βάσεις κρουαζιέρας.

Σύμφωνα με την Εθνική, εάν τα δύο τρίτα των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα ξεκινούσαν από ελληνικά λιμάνια, τα συνολικά ετήσια έσοδα θα μπορούσαν να ξεπεράσουν το 1,2 δισ. το 2016 από 0,6 δισ. το 2011.

Τι σημαίνει αύξηση της ζήτησης

Στην περίπτωση που θα έχουμε παράλληλα αύξηση της διεθνούς ζήτησης (30 εκατ. το 2016) και του home porting σε ελληνικά λιμάνια (τα 2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα να ξεκινούν από ελληνικό λιμάνι), τα συνολικά ετήσια έσοδα θα μπορούσαν να εκτιναχθούν σε επίπεδο κοντά στα 2 δισ. το 2016 έχει υπολογίσει η Εθνική. Με 6 εκατ. επιβάτες ετησίως, η Μεσόγειος αποτελεί τη δεύτερη δημοφιλέστερη περιοχή κρουαζιέρας παγκοσμίως, καθώς και έναν από τους μεγαλύτερους τουριστικούς προορισμούς yachting για εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες από όλο τον κόσμο, καθιστώντας τον θαλάσσιο τουρισμό ένα σημαντικό όχημα οικονομικής ανάπτυξης για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή. Το ανατολικό τμήμα της Μεσογείου προσελκύει επί του παρόντος το ένα τρίτο του συνολικού όγκου κρουαζιέρων που πραγματοποιούνται στη Μεσόγειο, με τουλάχιστον 2 εκατ. επισκέπτες ετησίως ή 9,2 εκατ. επισκέψεις σε λιμάνια.

 

 

Του Ηλια Γ. Μπελλου

Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

 

 

8




Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0 σχολιάστηκε):

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο

Είσοδος Μελών
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text
Newsletter
Δώστε μας το e-mail σας για να λαμβάνετε όλα τα νέα του Συλλόγου μας