Captain Wei Jiafu στην «Κ»: «Και στην Κίνα προ 30ετίας οι αλλαγές φόβιζαν πολλούς»
Συνέντευξη του κάπτεν Γουέι Τζιαφού στον Γιώργο Τσίρο
«Στην Κίνα λέμε πως δεν έχει νόημα να ζητιανεύεις κρατώντας χρυσό δίσκο. Πρέπει να τον πουλήσεις, να αγοράσεις φαγητό και τα λεφτά να τα επενδύσεις. Σύντομα μπορεί να έχεις αρκετά για να αγοράσεις πέντε χρυσούς δίσκους. Αν επιμένεις ότι δεν πουλιέται, δε θα ’χεις φαΐ να φας, ούτε ρούχα να ζεσταθείς. Και νεκρός θα κρατάς έναν χρυσό δίσκο». Ετσι τουλάχιστον «το βλέπει» ο κάπτεν Γουέι Τζιαφού, ο πρόεδρος της COSCO. Kαι έτσι κλείνει μια αποκλειστική συνέντευξη που θα είναι πιθανότατα η τελευταία του από τη θέση του προέδρου και CEO της COSCO, την οποία κατείχε επί 13 χρόνια, ξεπερνώντας κατά μία τριετία το όριο ηλικίας των 60 ετών για Κινέζους επικεφαλής κρατικών επιχειρήσεων: ξένα ναυτιλιακά site προαναγγέλλουν τις τελευταίες ημέρες την αποχώρησή του.
– H COSCO είναι έτοιμη για το επόμενο βήμα στον Πειραιά, αγοράζοντας το πλειοψηφικό πακέτο του ΟΛΠ; Και θα γίνει κάτι τέτοιο τους επόμενους μήνες;
– Ως εισηγμένη εταιρεία, δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε τίποτα πριν ληφθούν οι τελικές αποφάσεις από το Δ.Σ. Το ενδιαφέρον για κάθε επενδυτική πρόταση που αφορά το αντικείμενό μας υπάρχει. Το πότε θα ληφθεί η απόφαση εξαρτάται από την ελληνική κυβέρνηση. Και στην Κίνα πριν από 30 χρόνια θέλαμε π.χ. να «ανοίξουμε» ένα λιμάνι αλλά η υφιστάμενη διοίκηση αντιδρούσε: «Γιατί να έρθουν άλλοι επενδυτές, κάνουμε καλή δουλειά!». Ομως μόνο με τις δικές σου δυνάμεις δεν θα πετύχεις τα ίδια αποτελέσματα. Οι κοινοπραξίες με Αμερικανούς, Ευρωπαίους, Ασιάτες, τα terminal της COSCO σε όλα τα μεγάλα κινεζικά λιμάνια, έφεραν ταχύτατη ανάπτυξη. Αυτός είναι ο σωστός τρόπος για μια οικονομία που θέλει να «τρέξει». Περιουσιακό στοιχείο που «κοιμάται» δεν εξυπηρετεί τίποτα. Και όλοι οι διευθύνοντες κρατικών οργανισμών πρέπει να το καταλάβουν.
– Τι άλλες επενδύσεις βρίσκονται στα πλάνα της COSCO;
– Συζήτησα το θέμα των σιδηροδρόμων με τους υπουργούς Μεταφορών και Ανάπτυξης. Επιστρέφοντας στην Κίνα θα οργανώσω μια αποστολή ειδικών στη χώρα σας, για να το ερευνήσουν. Γιατί όχι; Οι μεταφορές είναι η δουλειά μας. Με τα τρένα σας μπορούν να μεταφερθούν περισσότερα αγαθά σε περιοχές που δεν διαθέτουν λιμάνια.
– Και το λιμάνι Θεσσαλονίκης;
– Πρώτα πρέπει να ανταποκριθούμε στις δεσμεύσεις μας για τον Πειραιά. Να γίνει το Νο 1 λιμάνι στη Μεσόγειο. Με τη νέα αναβάθμιση των εγκαταστάσεων η Προβλήτα 3 θα δέχεται φορτηγά των 18.000 TEU. Θα μιλάμε για ένα παγκόσμιας κλάσης λιμάνι.
Αμοιβαία επωφελής
– Η αγορά των θαλάσσιων μεταφορών περνά «φουρτούνες», αλλά ο Πειραιάς αποτελεί πλέον για την COSCO μια από τις πιο αποδοτικές επενδύσεις. Χρειάζεστε την Ελλάδα όσο και εκείνη εσάς;
– Ασφαλώς. Η σχέση μας είναι αμοιβαία επωφελής. Η ελληνική κυβέρνηση έχει αποφασίσει ότι οι ιδιωτικοποιήσεις είναι ένα από τα μεγάλα μέσα που διαθέτει για να τονώσει την οικονομία. Πιστεύω ότι ο σωστός δρόμος είναι αυτός των μεταρρυθμίσεων και της εξωστρέφειας. Κάτι αντίστοιχο με αυτό που έκανε η Κίνα πριν από 30 χρόνια. Στην αρχή πολλοί δεν αντιλαμβάνονταν σε τι εξυπηρετεί το «άνοιγμα». Τώρα όλοι είδαν κατάματα την πραγματικότητα. Η Κίνα έχει αλλάξει, έχει υπερσύγχρονα λιμάνια και εργοστάσια, το επίπεδο διαβίωσης ανεβαίνει. Κανείς πια δεν αμφιβάλλει ότι πρέπει να εγκαταλείψουμε τη γραφειοκρατική δομή, τον αγκυλωμένο τρόπο σκέψης. Προσαρμογή στην ελεύθερη οικονομία, συμμετοχή στο παγκόσμιο χωριό, ανταλλαγή ιδεών και γνώσης, αλληλοϋποστήριξη... αυτός είναι ο τρόπος. Πεποίθησή μου είναι ότι η Ελλάδα, με τον αρχαίο της πολιτισμό, θα εξελιχθεί σε μια πρωτοκλασάτη, μοντέρνα χώρα του κόσμου αν «ξυπνήσει».
– Την ίδια στιγμή, η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση ότι δίνει πάρα πολλά... Πώς το σχολιάζετε;
– Δεν θέλω να αναμειχθώ στην εσωτερική πολιτική αντιπαράθεση. Η κυβέρνηση είναι υπεύθυνη για την οικονομία. Και από μια διεθνή οπτική γωνία, κρίνω ότι η πολιτική της είναι ορθή. Πρέπει να λάβει τέτοια μέτρα ώστε να προσελκύσει διεθνείς δυνάμεις, ξένη τεχνολογία, ταλαντούχους ανθρώπους απ’ όλο τον κόσμο, να έρθουν στην Ελλάδα, να δουλέψουν με τους Ελληνες, να παράξουν έργα που θα ωφελήσουν κυρίως την ίδια τη χώρα. Εάν ακολουθούσε έναν συντηρητικό, εσωστρεφή δρόμο, κανένας ξένος επενδυτής δεν θα μπορούσε να κάνει το παραμικρό. Ολα θα σας ανήκαν 100%, αλλά δεν θα απέδιδαν καρπούς. Γιατί π.χ. να ιδιωτικοποιηθεί ο Πειραιάς; Γιατί η κίνηση, το φορτίο, η ζήτηση εργασίας ήταν χαμηλά. Από τις 300.000 TEU φορτίου τον χρόνο φτάσαμε το 2012 τα 2,1 εκατομμύρια και φέτος θα αγγίξουμε τα 2,5 εκατομμύρια. Κάθε μήνα, δένουν στον Πειραιά 170 πλοία. Εμείς τα φέραμε, επειδή η κυβέρνησή σας μας το επέτρεψε. Στην Κίνα, κάποτε, πολλοί έλεγαν, γιατί να κόψουμε τη μισή «πίτα» μας και να τη δώσουμε σε έναν ξένο; Ιδίως οι γραφειοκράτες, που είχαν συνηθίσει να αποφασίζουν μόνοι τους. Με την έλευση των επενδυτών, υπήρχαν διοικητικά συμβούλια με πολλούς μάνατζερ - και πάντα οι συλλογικές αποφάσεις είναι πιο ορθές. Η πίτα όλο και μεγάλωνε και τελικά, το 60% που έμενε, ήταν πολλές φορές μεγαλύτερο από το αρχικό 100%. Ο κόσμος κατάλαβε πως αυτή είναι η αποτελεσματική πολιτική. Ετσι θα συνεχίσει να αναπτύσσεται η Κίνα. Για 30 χρόνια «έτρεχε» με διψήφιο ποσοστό, τώρα με ένα 7% που όμως είναι τεράστιο, αν αναλογιστεί κανείς πόσο έχει μεγαλώσει η βάση της οικονομίας. Από τη στιγμή που η κεντρική πολιτική είναι σωστή, δεν έχει σημασία αν αλλάζουν μερικά πρόσωπα στις κυβερνήσεις...
Το λιμάνι του Πειραιά δεν είναι «της COSCO» αλλά ελληνικό
– Προ διετίας, στο Πεκίνο, μου εκφράζατε την εμπιστοσύνη σας στον τότε πρωθυπουργό Γ. Παπανδρέου και την πεποίθησή σας ότι η Ελλάδα τελικά θα τα καταφέρει. Σήμερα είστε πιο αισιοδοξος και γιατί;
– Από την πρώτη μου επαφή με τον Κ. Καραμανλή, τότε που τέθηκαν οι βάσεις εμπιστοσύνης για την επένδυσή μας, δεν έχω πάψει να πιστεύω στην οξυδέρκεια και τη διεθνή αντίληψη των Ελλήνων ηγετών. Ο Γ. Παπανδρέου συνέχισε την ίδια πολιτική και υποστήριξε την COSCO - η επίσκεψή του στο λιμάνι με τον πρωθυπουργό Γουέν Ζιαμπάο σήμαινε πολλά. Εμένα δεν με ενδιαφέρει σε ποιο κόμμα ανήκουν. Σέβομαι τον αρχηγό της κυβέρνησης.
Και τώρα με τον κ. Α. Σαμαρά ισχύει το ίδιο. Υποστηρίζει την παρουσία μας και προωθεί την πολιτική των ιδιωτικοποιήσεων. Στην τελετή εγκαινίων της Προβλήτας 3 τον κάλεσα να κόψουμε μαζί την κορδέλα. Ηθελα να διατρανώσουμε σε όλο τον κόσμο, ότι η κυβέρνηση και ο λαός της Ελλάδας ενεργούν σοφά, ότι παρά τις δυσκολίες της κρίσης χρέους, η οικονομία μπορεί να ανακτήσει την αυτοπεποίθησή της και να ανακάμψει, ότι οι μεταρρυθμίσεις αποδίδουν καρπούς, ότι το λιμάνι δεν είναι «της COSCO», αλλά ελληνικό και εμείς, παρότι είμαστε μια κινεζική εταιρεία, ενεργούμε προς το συμφέρον της Ελλάδας. Ετσι στήσαμε την τελετή μπροστά στους υπερσύγχρονους γερανούς μας, για να συμβολίζουν την τεράστια ζήτηση για το λιμάνι του Πειραιά.
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
8
Σχόλια (0 σχολιάστηκε):
Σχολιάστε το άρθρο