Σε ιδιώτες περνάνε 21 αεροδρόμια για διάστημα τουλάχιστον 30-35 ετών
Χωρίζονται σε δύο ομάδες, με γεωγραφικά κριτήρια, και στόχο τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών τους
Τα σχέδια για την παραχώρηση 21 αεροδρομίων σε ιδιώτες για τουλάχιστον 30-35 χρόνια παρουσίασαν χθες ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης και ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Γιάννης Εμίρης. Τα προς αξιοποίηση αεροδρόμια χωρίστηκαν σε δύο ομάδες: στα αεροδρόμια της ηπειρωτικής Ελλάδας, του Ιονίου και της Κρήτης και σε εκείνα των νησιών του Αιγαίου. Επίσης, ανακοινώθηκε η αντικατάσταση του «σπατόσημου» το 2014 από ειδικό τέλος κοινό για όλα τα αεροδρόμια, με τα έσοδα του οποίου θα υποστηριχθούν τα πολύ μικρά αεροδρόμια και οι άγονες γραμμές.
Σύμφωνα λοιπόν με τα όσα ανακοινώθηκαν χθες, τα αεροδρόμια που πρόκειται να δοθούν σε ιδιώτες με συμβάσεις παραχώρησης είναι:
Ομάδα 1. Αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου, Καβάλας και Χανίων. Δίνεται επίσης η δυνατότητα στον επενδυτή να αναλάβει και τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αραξου και Καλαμάτας.
Ομάδα 2. Αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σκιάθου, Μυτιλήνης και Σάμου. Δίνεται στον επενδυτή η δυνατότητα να αναλάβει και τα αεροδρόμια Χίου, Λήμνου και Καρπάθου.
Επιπλέον, το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου στον Βόλο μπορεί να ενταχθεί σε οποιαδήποτε από τις δύο ομάδες. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Εμίρης, το Δημόσιο παραχωρεί την εκμετάλλευση και ανάπτυξη των αεροδρομίων, ενώ η ιδιοκτησία παραμένει στο Δημόσιο και η εποπτεία θα εξακολουθήσει να ασκείται από την ΥΠΑ. Η παραχώρηση θα γίνει για διάστημα τουλάχιστον 30-35 ετών, με δυνατότητα επέκτασης. Δεν υπήρξε εκτίμηση για τα έσοδα του Δημοσίου, αλλά διευκρινίστηκε ότι θα ζητηθεί ένα εφάπαξ τίμημα, με την έναρξη παραχώρησης και κατόπιν ο παραχωρησιούχος θα καταβάλλει ένα μίσθωμα ετησίως (πιθανώς ανάλογα με τα έσοδα). Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι θα δοθεί στον ιδιώτη η δυνατότητα (όπου αυτό είναι εφικτό) να εκμεταλλευτεί και τον χώρο περί του αεροδρομίου, δημιουργώντας εμπορικό πάρκο «σε όσα επιτρέπεται από τον χωροταξικό σχεδιασμό».
Ο ιδιώτης θα αναλάβει την υποχρέωση να αναβαθμίσει τις υπηρεσίες των περιφερειακών αεροδρομίων σε επίπεδο ανάλογο με εκείνο του «Ελ. Βενιζέλος» (εκτίμησε ότι απαιτούνται για όλα τα αεροδρόμια επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ). Οσον αφορά την τιμολογιακή πολιτική, η αύξηση στις χρεώσεις θα επιτραπεί μόνο μετά την ολοκλήρωση της αναβάθμισης των αεροδρομίων. Επιπλέον, δεν θα επιτραπεί να ξεπερνάται ο μέσος όρος των χρεώσεων των άμεσα ανταγωνιστικών αεροδρομίων, κάτι που θα ελέγχεται ετησίως από την ΥΠΑ. Οπως ανέφερε ο κ. Εμίρης, η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την παραχώρηση των αεροδρομίων μπορεί να ξεκινήσει άμεσα.
Οπως ανακοίνωσε ο κ. Χατζηδάκης, η διαχείριση των υπολοίπων αεροδρομίων, που δεν πρόκειται να παραχωρηθούν, θα ανατεθεί στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων. Επίσης, μέσα στο 2014 το «σπατόσημο» θα αντικατασταθεί από ένα άλλο τέλος, κοινό σε όλα τα αεροδρόμια, μέρος των εσόδων του οποίου θα διατίθεται για τα μικρά αεροδρόμια και τις άγονες γραμμές
Το Καστέλλι και τα προβλήματά του
Ξεχωριστή θα είναι η τύχη του αεροδρομίου στο Καστέλλι του Ηρακλείου Κρήτης. Οπως ανακοίνωσε χθες ο κ. Χατζηδάκης, ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί μέσα στο έτος, αφού τελεσφορήσει η επανέναρξη των έργων στους τέσσερις παραχωρημένους οδικούς άξονες και ολοκληρωθούν οι συζητήσεις με την ΕΤΕπ. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου (περίπου πέντε έτη), ο παραχωρησιούχος θα εισπράττει τα έσοδα από τα τέλη του αεροδρομίου «Νικ. Καζαντζάκης». Ομως τα παθήματα... δεν έγιναν μαθήματα: απαντώντας σε ερώτηση της «Κ», ο γενικός γραμματέας Μεταφορών κ. Μιχ. Σταθόπουλος ανέφερε ότι το κράτος δεν έχει ξεκινήσει απαλλοτριώσεις και αρχαιολογικές έρευνες στο Καστέλλι. Ενώ ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι δεν έχει εξεταστεί καν η «επόμενη ημέρα» για τον χώρο του «Νικ. Καζαντζάκης». Αυτό που έγινε ήταν να μειωθεί το μέγεθος του αεροδρομίου Καστελλίου ώστε να γίνει πιο ελκυστικό στους επενδυτές.
Του Γιωργου Λιαλιου
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
6
Σχόλια (0 σχολιάστηκε):
Σχολιάστε το άρθρο