Αίρονται τα εμπόδια για εγγραφή πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο
Η ύψωση της ελληνικής σημαίας μέσα σε δέκα μόλις ημέρες από την αίτηση της πλοιοκτήτριας εταιρείας είναι ο στόχος των νέων διαδικασιών για το ελληνικό νηολόγιο που θεσμοθετεί το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου. Δέκα ημέρες και λιγότερο από δέκα υπογραφές, έναντι σχεδόν ενός 9μήνου και περισσότερων από 35 υπογραφών που απαιτούνται σήμερα.
Τα μέτρα που θα ανακοινώσει σήμερα το μεσημέρι ο υπουργός Κωστής Μουσουρούλης, επί του σημειολογικά σημαντικού πλοίου Hellas Liberty -τύπος πλοίου που συνδέθηκε μεταπολεμικά με την αναγέννηση και τη γιγάντωση του ελληνικού εφοπλισμού- εντάσσονται στο πλαίσιο της προσπάθειας της κυβέρνησης να προσελκύσει περισσότερα πλοία και περισσότερες διαχειρίστριες ναυτιλιακές εταιρείες.
Και αυτό, ούτως ώστε να αυξηθεί το εισαγόμενο συνάλλαγμα, να ενισχυθεί η απασχόληση στο λεγόμενο και ναυτιλιακό cluster και να αναβαθμιστεί έτι περαιτέρω ο ρόλος της Ελλάδας ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου. Τα μέτρα αφορούν το σχέδιο για την απλοποίηση και τον εκσυγχρονισμό της νηολόγησης πλοίων στη γαλανόλευκη. Πρόκειται για ένα εγχείρημα που φέρει τις ευλογίες και του υπουργείου Οικονομικών, καθώς ο κ. Γιάννης Στουρνάρας από την κεφαλή του ΙΟΒΕ όπου μέχρι πέρυσι την άνοιξη βρισκόταν είχε πραγματοποιήσει μελέτη και εκπονήσει με βάση αυτήν σχέδιο μέτρων για την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας από την ποντοπόρο ναυτιλία.
Συνεισφορά 26 δισ. ευρώ
Συγκεκριμένα η μελέτη υπολογίζει ότι εάν προσελκυσθούν στη χώρα και το ελληνικό νηολόγιο όλα τα ελληνόκτητα πλοία που λειτουργούν υπό ιδιοκτήτριες, διαχειρίστριες και νηολόγια του εξωτερικού η δυνητική συνεισφορά της ποντοπόρου ναυτιλίας σε όρους εγχώριας προστιθέμενης αξίας αναμένεται να ξεπεράσει τα 26 δισ. ευρώ. Να είναι δηλαδή κατά 12,7 δισ. ευρώ μεγαλύτερη σε σχέση με την καταγεγραμμένη προστιθέμενη αξία, ήτοι επιπλέον ΑΕΠ της τάξης του 5,8% ετησίως εφόσον βέβαια οι στόχοι επιτευχθούν. Εγχείρημα πράγματι πολύ δύσκολο και στόχοι ιδιαίτερα φιλόδοξοι.
Ταυτόχρονα εκτιμάται ότι με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται δυνητικά περίπου μισό εκατομμύριο επιπλέον θέσεις εργασίας.
Μεταξύ άλλων περικόπτονται οι 34 υπογραφές και ο ανάλογος χρόνος που απαιτούνται σήμερα στην ελληνική γραφειοκρατία για τη νηολόγηση ενός πλοίου στην ελληνική σημαία, σε λιγότερες από 10 υπογραφές και 10 ημέρες.
Παράλληλα εισάγεται η ηλεκτρονική νηολόγηση, κάτι που σημαίνει ότι πολλές διαδικασίες θα διεκπεραιώνονται από την οθόνη ενός υπολογιστή. Είναι χαρακτηριστικό των συνθηκών που επικρατούσαν ότι, σύμφωνα με κύκλους της ακτής Βασιλειάδη, Ελληνας πλοιοκτήτης που υπέβαλε αίτηση για εγγραφή στο ελληνικό νηολόγιο πέρυσι τον Μάιο, μέχρι φέτος τον Ιανουάριο δεν είχε ακόμα ολοκληρώσει τις διαδικασίες.
Η καταγεγραμμένη συνολική συμβολή της ποντοπόρου ναυτιλίας για την Ελλάδα είναι πολύ σημαντική, καθώς, σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα, ανέρχεται σε 13 δισ. ευρώ προστιθέμενη αξία και 192.000 θέσεις εργασίας. Μαζί με τον τουρισμό αποτελεί κεντρικό πυλώνα της εθνικής οικονομίας.
Ηγετική θέση
Η ελληνική ναυτιλία κατέχει ηγετική θέση στην παγκόσμια αγορά. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν πάνω από 4.065 φορτηγά πλοία, εκ των οποίων περίπου 3.760 εκτιμάται ότι είναι ποντοπόρα, σύμφωνα με στοιχεία του IHS Fairplay World Shipping Encyclopedia για το 2012.
Σε όρους χωρητικότητας, ο ελληνόκτητος στόλος ηγείται της παγκόσμιας ναυτικής αγοράς με 184 εκατ. τόνους (dwt), ενώ σε κοντινή απόσταση βρίσκεται η Ιαπωνία.
Τα περισσότερα ελληνόκτητα πλοία, όπως ισχύει και στις περισσότερες χώρες με σημαντικό στόλο, είναι νηολογημένα υπό ξένη σημαία.
Επιπλέον ένδειξη της δύναμης της ελληνικής ναυτιλίας αποτελεί το γεγονός ότι το 52% των εισηγμένων ναυτιλιακών στα δύο μεγαλύτερα (με βάση την κεφαλαιοποίηση) χρηματιστήρια στον κόσμο -NYSE και NASDAQ- έχει Ελληνες ιδιοκτήτες.
Του Ηλια Γ. Μπελλου
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
6
Σχόλια (0 σχολιάστηκε):
Σχολιάστε το άρθρο