Το βασικό σενάριο για τον ενιαίο φόρο

Σε δύσκολη εξίσωση εξελίσσεται η επιβολή του νέου ενιαίου φόρου σε όλα τα ακίνητα με το οικονομικό επιτελείο να προσπαθεί να τη λύσει εν μέσω αναταράξεων που προκαλούν οι έντονες αντιδράσεις ομάδας βουλευτών της συμπολίτευσης και των ιδιοκτητών ακινήτων για τη φορολόγηση των ακινήτων. Αύριο, σε νέα σύσκεψη των εκπροσώπων των κομμάτων που στηρίζουν την κυβέρνηση υπό τον υπουργό Οικονομικών Γ. Στουρνάρα θα εξετασθούν όλα τα εναλλακτικά σενάρια και το σχέδιο για την επιβολή του νέου φόρου. Ο ενιαίος φόρος θα αντικαταστήσει το έκτακτο ειδικό τέλος ακινήτων που επιβάλλεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας και επιδιώκεται η είσπραξη εσόδων 3 δισ. ευρώ ετησίως.
«Προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό, λαμβάνοντας υπόψη τις δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες που περνάει σήμερα ο τόπος. Αλλά, επίσης, έχουμε συναίσθηση και των δυσκολιών του κόσμου. Προσπαθούμε να ισορροπήσουμε μεταξύ όλων αυτών των στόχων», δήλωσε χθες ο υπουργός Οικονομικών Γ. Στουρνάρας. Επανέλαβε ότι δεν υπάρχει νέος φόρος. «Ό,τι έσοδα παίρναμε θα παίρνουμε. Απλά, προσπαθούμε να ενοποιήσουμε όλους αυτούς τους φόρους σε έναν ει δυνατόν» ενώ για το ύψος του αφορολόγητου ορίου δήλωσε ότι ακόμη δεν έχει αποφασιστεί.
Ωστόσο, το βασικό σενάριο για τον νέο φόρο στα ακίνητα προβλέπει ατομικό αφορολόγητο 50.000 ευρώ, δηλαδή για ένα ζευγάρι έγγαμων φορολογούμενων το αφορολόγητο όριο ανέρχεται στις 100.000 ευρώ, στο τραπέζι φαίνεται πως εξακολουθεί να βρίσκεται η πρόταση για αφορολόγητο 100.000 ευρώ. Με τη θέσπιση ατομικού αφορολογήτου ορίου 50.000 ευρώ υπολογίζεται ότι περισσότεροι από 1 εκατ. ιδιοκτήτες ακινήτων θα εξαιρεθούν από τον ενιαίο φόρο.
Ανοικτό παραμένει το θέμα της κλίμακας με βάση την οποία θα υπολογίζεται η φορολογική επιβάρυνση στα ακίνητα. Η νέα κλίμακα θα έχει 5 - 7 κλιμάκια με τον πρώτο συντελεστή να τοποθετείται στο 0,1%, ενώ ο ανώτατος θα φτάσει στο 1,5% για ακίνητη περιουσία αξίας άνω των 3 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχουν εισηγήσεις για συντελεστή 2%, αλλά για ακίνητη περιουσία πάνω από 10 εκατ. ευρώ.
Μεγάλο αγκάθι αποτελεί και ο τρόπος φορολόγησης των αγροτεμαχίων και των εκτός σχεδίου ακινήτων, θέμα που προκαλεί έντονες αντιδράσεις. Στο τραπέζι των συζητήσεων εξετάζεται να υιοθετηθεί διαφορετική κλίμακα για τη φορολόγηση των αγροτεμαχίων και να εφαρμοστεί ειδικό αφορολόγητο για τους κατ' επάγγελμα αγρότες.
Για την φορολόγηση των ακινήτων των νομικών προσώπων (επιχειρήσεις, ξενοδοχεία, ακίνητα που εκμεταλλεύεται η Εκκλησία κ.λπ.) το σχέδιο προβλέπει να φορολογούνται ανάλογα με τη χρήση με συντελεστές 0,1% -για ιδιόχρηση και ξενοδοχεία- 0,2%, 0,3% και 0,6%.
Αντιδράσεις βουλευτών
Την ίδια ώρα συνεχίζονται οι αντιδράσεις βουλευτών για το νέο σχέδιο φορολόγησης των ακινήτων. Ο Απ. Κακλαμάνης με επιστολή ? ερώτηση προς τον υπουργό Οικονομικών Γ. Σουρνάρα υποστηρίζει ότι η επικείμενη υπερφορολόγηση των ακινήτων στερείται «πολιτικής, κοινωνικής και οικονομικής ανάλυσης» και τονίζει ότι «προοιωνίζονται αψυχολόγητα, αντικοινωνικά και αναποτελεσματικά μέτρα».
Ο βουλευτής Επικρατείας της ΝΔ και πρόεδρος του Ιδρύματος «Κωνσταντίνος Καραμανλής», Γ. Μιχελάκης, με ερώτησή του στη Βουλή ζήτησε να αποτραπεί η άδικη και υπέρμετρη φορολόγηση των ιδιοκτητών που έχουν προσημειωμένα και υποθηκευμένα ακίνητα, ζητώντας αυτά να μην φορολογούνται. Για το ίδιο θέμα ο βουλευτής της ΝΔ, Νικήτας Κακλαμάνης δήλωσε ότι «η φορολογία ακινήτων δεν προκύπτει ως υποχρέωση».
Τέλος επίθεση κατά του υπουργού Οικονομικών εξαπέλυσε και ο στενός συνεργάτης του πρώην πρωθυπουργού Κ. Καραμανλή, Ευάγγ. Αντώναρος κατηγορώντας τον ότι
«Έχει κοντά του κάποιον σύμβουλο ονόματι Καραβίτη. Είναι ο ίδιος που ήταν επικεφαλής της Στατιστικής Υπηρεσίας κατά το τελευταίο διάστημα της διακυβέρνησης της χώρας από τον κ. Σημίτη, όπου η χώρα μας κατηγορήθηκε από τη Eurostat με προειδοποιητικές επιστολές ότι έχει αλλάξει στοιχεία. Και αυτόν τον έχει σήμερα σύμβουλό του; Είναι δυνατόν;». «Πιστεύω ότι ο κ. Στουρνάρας, δεν είναι υπεράνω κριτικής και δεν μπορεί να εμφανίζεται έτσι, επειδή προσπαθεί να σώσει την Ελλάδα» κατέληξε ο κ. Αντώναρος.
5 απανωτά φορολογικά «χτυπήματα» στους ιδιοκτήτες ακινήτων
Αλλεπάλληλα φορολογικά «χτυπήματα» θα δεχθούν φέτος οι ιδιοκτήτες ακινήτων οι οποίοι αποδεικνύονται για άλλη μια φορά η εύκολη λεία για την άντληση πρόσθετων εσόδων και την στήριξη του προϋπολογισμού.
Η ακίνητη περιουσία των Ελλήνων θα κληθεί να καλύψει μεγάλο μέρος της δημοσιονομικής προσαρμογής και τα απανωτά «ραβασάκια» από την εφορία αναμένεται να προκαλέσουν τεράστια επιβάρυνση στα νοικοκυριά
Οι φορολογούμενοι με ακίνητα θα πρέπει να καταβάλλουν φέτος στην εφορία φόρους και τέλη που θα αγγίξουν συνολικά τα 3,7 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 1,9 δισ. ευρώ αφορούν «ουρές» εισπράξεων από το έκτακτο ειδικό τέλος ακινήτων που επιβάλλεται μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ και τους Φόρους Ακίνητης Περιουσίας των ετών 2010, 2011 και 2012. Τα υπόλοιπα 1,8 δισ. ευρώ θα προέλθουν από την επιβολή του νέου ενιαίου φόρου σε όλα τα ακίνητα.
Σχεδόν κάθε μήνα μέχρι και το τέλος του έτους θα πληρώνουν τουλάχιστον ένα φόρο για τα ακίνητα που έχουν στην κατοχή τους, στοιχείο που καταδεικνύει πως οι ιδιοκτήτες ακινήτων είναι οι καλύτεροι πελάτες της εφορίας.
Ωστόσο, ένας στους δυο ιδιοκτήτες ακινήτων δηλώνει ότι δεν θα μπορέσει φέτος τους φόρους στα ακίνητα, ενώ και το 32% δηλώνουν ότι μάλλον θα ανταποκριθούν χωρίς, όμως, να είναι σίγουροι.
Τα ειδοποιητήρια για την πληρωμή φόρων στα ακίνητα θα έρχονται το ένα πίσω από το άλλο.
Στο τέλος Μαρτίου, όταν θα έχει ολοκληρωθεί η πληρωμή του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας του 2010, η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων θα αρχίσει να στέλνει τα σημειώματα για την εξόφληση του ΦΑΠ του 2011 και εντός του Ιουνίου θα ξεκινήσει η αποστολή των σημειωμάτων για τον ΦΑΠ του 2012. Μέχρι τον Απρίλιο ή το Μάιο θα συνεχίσουν να πληρώνουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων τις υπόλοιπες δόσεις που έμειναν από το «χαράτσι» στα ακίνητα το οποίο θα συνεχίσει να έρχεται μαζί με το λογαριασμό της ΔΕΗ. Το Φθινόπωρο οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα κληθούν να πληρώσουν και τον νέο ενιαίο φόρο ακινήτων ο οποίος θα επιβληθεί και στα αγροτεμάχια και τα ακίνητα που βρίσκονται εκτός σχεδίου.
Δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ οι ιδιοκτήτες ακινήτων θα υποστούν πολλαπλό χτύπημα από τον εφορία μέσα στο 2013. Στους φόρους αυτούς θα πρέπει να συνυπολογιστούν οι έξτρα φορολογικές επιβαρύνσεις στους φορολογούμενους που αποκτούν εισοδήματα από ενοίκια καθώς η επιβολή φόρου υπεραξίας στις μεταβιβάσεις ακινήτων με συντελεστή 20% που προβλέπονται με τον τελευταίο φορολογικό νόμο.
Πέντε φόροι στα ακίνητα
Ο φορο - «λογαριασμός» που θα πρέπει να πληρώσουν φέτος οι ιδιοκτήτες ακινήτων είναι σημαντικά «φουσκωμένος» και περιλαμβάνει πέντε φόρους:
1 Φόρος Ακίνητης Περιουσίας του 2010
Περίπου 200.000 φορολογούμενοι οι οποίοι κατείχαν την 1η Ιανουαρίου 2010 κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 400.000 ευρώ καλούνται να πληρώσουν τον ΦΑΠ του έτους 2010. Ήδη έχουν αποσταλεί εκκαθαριστικά σημειώματα ΦΑΠ έτους 2010 σε περίπου 140.000 φορολογούμενους και έχει καταβληθεί η πρώτη δόση. Η προθεσμία καταβολής της δεύτερης δόσης έληγε κανονικά μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2013, αλλά τελικά παρατάθηκε έως και τις 28 Φεβρουαρίου 2013, ενώ η προθεσμία καταβολής της τρίτης δόσης, η οποία έληγε κανονικά μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου 2013, παρατάθηκε μέχρι τις 29 ?3 - 2013.
2 Φόρος Ακίνητης Περιουσίας για το 2011
Πάνω από 500.000 φορολογούμενοι οι οποίοι κατείχαν την 1η Ιανουαρίου 2011 κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 200.000 ευρώ θα παραλάβουν περί το τέλος Μαρτίου κι άλλα εκκαθαριστικά σημειώματα από τη ΓΓΠΣ με τα οποία θα καλούνται να πληρώσουν τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας του έτους 2011.Ο ΦΑΠ του 2011 θα υπολογιστεί με συντελεστές κλιμακούμενους από 0,2% έως και 2% επί της συνολικής αντικειμενικής αξίας των ακινήτων κάθε υπόχρεου, μετά την αφαίρεση του αφορολογήτου ποσού των 200.000 ευρώ.
3 Οι δύο εναπομείνασες διμηνιαίες δόσεις του Εκτάκτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ) έτους 2012.
Πάνω από 5 εκατ. νοικοκυριά θα κληθούν να πληρώσουν εντός του τετραμήνου Φεβρουαρίου - Μαϊου του 2013 τις τελευταίες 2 διμηνιαίες δόσεις του ειδικού τέλους για τα ηλεκτροδοτούμενα κτίσματα που κατείχαν το 2012.
4 Φόρος Ακίνητης Περιουσίας έτους 2012
Περισσότεροι από 500.000 φορολογούμενοι οι οποίοι κατείχαν την 1η Ιανουαρίου 2012 κτίσματα και εντός σχεδίων πόλεων οικόπεδα συνολικής αντικειμενικής αξίας άνω των 200.000 ευρώ θα παραλάβουν, το Καλοκαίρι τα ειδοποιητήρια για να πληρώσουν τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας του έτους 2012. Ο ΦΑΠ του 2012 θα υπολογιστεί με την κλίμακα που θα υπολογιστεί και ο ΦΑΠ για το 2011.
5 Ενιαίος φόρος ακίνητης περιουσίας για το έτος 2013
Για το έτος 2013 προβλέπεται η επιβολή ενός νέου φόρου στην κατοχή ακίνητης περιουσίας, ο οποίος θα επιβάλλεται σε όλα τα ακίνητα ακόμη και στα αγροτεμάχια. Ο φόρος αυτός θα αντικαταστήσει τον ΦΑΠ και το ΕΕΤΗΔΕ και θα επιδιωχθεί να επιβληθεί και να εισπραχθεί εντός του 2ου εξαμήνου του 2013.
Με φόρο υπεραξίας και φόρο μεταβίβασης όλες οι μεταβιβάσεις ακινήτων
Νέο σοκ προκαλεί στην αγορά ακινήτων η επιβολή φόρου υπεραξίας. Όλες οι μεταβιβάσεις ακινήτων που πραγματοποιούνται από την 1η Ιανουαρίου 2013 επιβαρύνονται πλέον εις διπλούν, με φόρο υπεραξίας και φόρο μεταβίβασης ταυτόχρονα. Δηλαδή, σε κάθε αγοραπωλησία ακινήτου, ο πωλητής θα υποχρεώνεται να πληρώνει φόρο υπεραξίας με συντελεστή 20% και ο αγοραστής θα πρέπει να καταβάλλει φόρο μεταβίβασης. Η διπλή φορολόγηση στα συμβόλαια μεταβίβασης κτισμάτων, οικοπέδων και αγροτεμαχίων, σε συνδυασμό με την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών, αναμένεται να επιδεινώσουν ακόμη περισσότερο την κατάσταση στην ήδη χειμαζόμενη από την παρατεταμένη οικονομική κρίση αγορά ακινήτων. Πιο συγκεκριμένα:
1 Σε κάθε μεταβίβαση ακινήτου που πραγματοποιείται από την 1η Ιανουαρίου 2013, ο πωλητής θα υποχρεούται να πληρώνει φόρο, ο οποίος θα υπολογίζεται με συντελεστή 20% επί της «υπεραξίας» του ακινήτου, δηλαδή επί της διαφοράς μεταξύ της αντικειμενικής αξίας που ίσχυε για το ακίνητο τη χρονική στιγμή της απόκτησης και της αντικειμενικής αξίας που θα ισχύει τη στιγμή της πώλησης. Όσο μεγαλύτερο διάστημα έχει μεσολαβήσει μεταξύ της ημερομηνίας απόκτησης και της ημερομηνίας πώλησης του ακινήτου τόσο μικρότερος θα είναι ο φόρος, καθώς το ποσό της υπεραξίας θα μειώνεται με βάση συγκεκριμένη κλίμακα συντελεστών παλαιότητας. Σε περίπτωση πώλησης ακινήτου το οποίο είχε διακρατηθεί για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των πέντε ετών από τη στιγμή της απόκτησής του θα προβλέπεται απαλλαγή από το φόρο για ποσό υπεραξίας μέχρι 25.000 ευρώ. Ειδικότερα:
α) Σε κάθε περίπτωση πώλησης ακινήτου ή εμπράγματου δικαιώματος επί ακινήτου που έχει αποκτηθεί με οποιαδήποτε αιτία (με αγορά, γονική παροχή, δωρεά ή κληρονομιά) θα επιβάλλεται φόρος στη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης αυτού και της τιμής πώλησής του. Ο φόρος θα επιβαρύνει τον πωλητή του ακινήτου.
β) Δεν θα υπάγονται σε φόρο υπεραξίας:
-
οι περιπτώσεις της τακτικής ή έκτακτης χρησικτησίας,
-
η επικύρωση ανώμαλων δικαιοπραξιών,
-
η αυτούσια διανομή ή συνένωση ακινήτων,
γ) Για τον υπολογισμό της φορολογητέας υπεραξίας:
-
Ως τιμή κτήσης του ακινήτου ή του εμπράγματου επ' αυτού δικαιώματος θα λαμβάνεται υπόψη η αντικειμενική αξία αυτού κατά το χρόνο απόκτησής του ή το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο τίμημα εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο.
-
Ως τιμή πώλησης του ακινήτου ή του εμπράγματου επ' αυτού δικαιώματος λαμβάνεται η αντικειμενική αξία αυτού κατά το χρόνο μεταβίβασής του, ανεξάρτητα από τη μεταγραφή της πράξης μεταβίβασης ή το αναγραφόμενο στο συμβόλαιο τίμημα εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο.
δ) Σε περίπτωση μεταβίβασης ακινήτου ή εμπράγματου επ' αυτού δικαιώματος, το οποίο μετά την κτήση του εντάχθηκε σε σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας του, ως τιμή πώλησης λαμβάνεται η αξία που προσδιορίζεται με βάση το σύστημα αυτό ή το δηλούμενο τίμημα, εφόσον αυτό είναι μεγαλύτερο.
ε) Η υπεραξία, δηλαδή η διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης του ακινήτου, η οποία υποβάλλεται σε φόρο, θα λαμβάνεται υπόψη αποπληθωρισμένη με την εφαρμογή συντελεστών παλαιότητας, που θα ξεκινούν από 0,9 για ακίνητα τα οποία ανήκουν στην κατοχή των πωλητών από 1 έως 5 έτη και θα φθάνει μέχρι το 0,6 για ακίνητα που βρίσκονται στην κατοχή των πωλητών για χρονικό διάστημα πάνω από 25 έτη.
στ) Σε κάθε περίπτωση κατά την οποία το ακίνητο που μεταβιβάζεται είχε αποκτηθεί με κληρονομιά, δωρεά ή γονική παροχή, ως χρόνος απόκτησης για τον προσδιορισμό του φόρου θα θεωρείται ο χρόνος επαγωγής της κληρονομίας ή ο χρόνος κατάρτισης του συμβολαίου δωρεάς ή γονικής παροχής, έστω και αν συντρέχει νόμιμος λόγος μετάθεσης του χρόνου γένεσης της φορολογικής ενοχής.
ζ) Ο φόρος στην υπεραξία από την μεταβίβαση ακινήτου θα επιβάλλεται με συντελεστή 20%.
η) Δεν θα επιβάλλεται φόρος εφόσον η υπεραξία είναι μέχρι 25.000 ευρώ και προκύπτει από μεταβίβαση ακινήτου το οποίο έχει διακρατηθεί, για διάστημα τουλάχιστον πέντε ετών. Η εξαίρεση αυτή δεν ισχύει για φυσικά πρόσωπα τα οποία πραγματοποιούν πέραν της μίας μεταβίβασης εντός της άνω των 5 ετών περιόδου διακράτησης.
Φόρος μεταβίβασης
2 Σε κάθε περίπτωση μεταβίβασης ακινήτου, εκτός από τον φόρο υπεραξίας, ο οποίος θα βαρύνει τον πωλητή, θα εξακολουθεί να επιβάλλεται ταυτόχρονα και φόρος μεταβίβασης, ο οποίος βαρύνει τον αγοραστή. Συγκεκριμένα, όπως προβλέπει η ήδη ισχύουσα νομοθεσία, κάθε φορά που μεταβιβάζεται με επαχθή αιτία (πώληση) ένα ακίνητο ο αγοραστής του επιβαρύνεται με τον φόρο μεταβίβασης ακινήτου (φμα). Ο φόρος αυτός υπολογίζεται με συντελεστή 8% στα πρώτα 20.000 ευρώ της αντικειμενικής αξίας κάθε ακινήτου και με συντελεστή 10% για το τμήμα της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου πάνω από τα 20.000 ευρώ. Σε περίπτωση αγοράς πρώτης κατοικίας από άγαμο φορολογούμενο ισχύει αφορολόγητο όριο 200.000 ευρώ και συντελεστής 10% για το υπερβάλλον τμήμα της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Σε περίπτωση που ο αγοραστής είναι έγγαμος ισχύει αφορολόγητο όριο 250.000 ευρώ. Το ισχύον αφορολόγητο προσαυξάνεται κατά 25.000 ευρώ για κάθε ένα από τα δύο πρώτα προστατευόμενα τέκνα του αγοραστή και κατά30.000 ευρώ για κάθε ένα από το τρίτο και τα επόμενα.
Φόρος στα ενοίκια από το πρώτο ευρώ
Στο στόχαστρο της εφορίας βρίσκονται οι ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν εισοδήματα από ενοίκια. Θα κληθούν να πληρώσουν φόρους αυξημένους έως και 500%, καθώς με το νέο σύστημα που τέθηκε σε ισχύ από την 1η Iανουαρίου 2013 τα εισοδήματα από ενοίκια φορολογούνται πλέον με 10% από το πρώτο ευρώ.
H αυτοτελής φορολόγηση των εισοδημάτων από ενοίκια φέρνει πρόσθετους φόρους σε ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν έχουν άλλα εισοδήματα πλην των ενοικίων αλλά και ελαφρύνσεις σε μισθωτούς ή συνταξιούχους οι οποίοι εξασφαλίζουν ένα περιορισμένου εύρους πρόσθετο έσοδο από ενοίκια.
Σύμφωνα με τον τελευταίο φορολογικό νόμο, η φορολόγηση των εισοδημάτων του 2013 από ενοίκια δεν πάει στην κλίμακα αλλά είναι πλέον αυτοτελής με συντελεστή 10% για εισόδημα έως 12.000 ευρώ τον χρόνο και 33% για εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ.
Mε τους συντελεστές αυτούς ευνοούνται οι φορολογούμενοι οι οποίοι λαμβάνουν πρόσθετο εισόδημα από ενοικίαση ακινήτων.
Πιο αναλυτικά, για παράδειγμα, προκύπτει όφελος της τάξης των 2.250 ευρώ για έναν μέσο μισθωτό με ετήσιο εισόδημα 26.000 ευρώ και 9.000 ευρώ από ενοίκια. Tο συνολικό εισόδημα των 35.000 ευρώ φορολογούνταν με την κλίμακα μισθωτών υπηρεσιών και στα 9.000 ευρώ των ενοικίων αναλογούσε φόρος ύψους 3.150 ευρώ.
Mε το νέο σύστημα αυτοτελούς φορολόγησης, ο φόρος που προκύπτει για τα 9.000 ευρώ είναι 900 ευρώ.
Στον αντίποδα χαμένοι από το νέο σύστημα φορολόγησης των ενοικίων είναι οι ιδιοκτήτες ακινήτων που δεν έχουν άλλα εισοδήματα, αφού χάνουν το αφορολόγητο που ισχύει μέχρι σήμερα των 5.000 και στο εξής θα φορολογούνται από το πρώτο ευρώ.
Oι επιβαρύνσεις για τη συγκεκριμένη κατηγορία ιδιοκτητών ακινήτων ξεκινούν από τα 500 ευρώ τον χρόνο για ετήσιο εισόδημα έως και 12.000 ευρώ.
Για υψηλότερα εισοδήματα από ενοίκια οι επιπλέον φόροι φθάνουν έως και τα 1.820 ευρώ τον χρόνο.
Eιδικότερα, ιδιοκτήτης ακινήτων με ετήσια εισοδήματα 25.000 από ενοίκια για το 2012 θα πληρώσει φόρο 3.670 ευρώ και για το 2013 ο φόρος θα φθάσει τα 5.490 ευρώ.
Για πάνω από 65.000 ευρώ εισόδημα προκύπτουν ελαφρύνσεις καθώς είναι πιο «συμφέρουσα» η αυτοτελής φορολόγηση. Kι αυτό γιατί τα ενοίκια αθροιζόμενα με άλλα εισοδήματα των υπόχρεων με το καθεστώς που ισχύει και για τα εισοδήματα του 2012 φορολογούνται με συντελεστή 45%.
Αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών ώστε να εξισωθούν με τις πραγματικές τιμές της αγοράς
Την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων ώστε να εξισωθούν με τις πραγματικές τιμές της αγοράς προετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών. Η εξίσωση αντικειμενικών και αγοραίων τιμών αποτελεί απαίτηση της τρόικας, η οποία έχει περιληφθεί στο Μνημόνιο και στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο αναμένεται να προχωρήσει όχι μόνο σε αύξηση των αντικειμενικών αξιών, αλλά και στην μείωση των τιμών σε πολλές περιοχές της χώρας όπου οι εμπορικές τιμές έχουν υποχωρήσει σε επίπεδα χαμηλότερα των τιμών ζώνης.
Αρμόδια στελέχη του υπουργείου Οικονομικών εκτιμούν ότι οι μειώσεις τιμών θα είναι πολλές καθώς την τελευταία τριετία η πτώση των εμπορικών τιμών των ακινήτων είναι διαρκής.
Μάλιστα κατά τη διάρκεια των τελευταίων δώδεκα μηνών οι μειώσεις στις εμπορικές αξίες των ακινήτων αγγίζουν το 30% με 40% στα αστικά κέντρα, ενώ οι μεγαλύτερες μειώσεις εντοπίζονται στα παλαιά ακίνητα.
Παράγοντες της κτηματαγοράς, αλλά και ιδιοκτήτες ακινήτων κάνουν λόγο για μεγάλη στρέβλωση της αγοράς καθώς πάνω από οκτώ στα δέκα ακίνητα που πωλούνται αυτή την περίοδο δίνονται σε τιμή κάτω από την αντικειμενική αξία. Και μπορεί, η ψαλίδα αντικειμενικών - εμπορικών να μην έχει κλείσει ακόμη εντελώς, ωστόσο, στα μεταχειρισμένα ακίνητα η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική.
Συγκεκριμένα πωλούνται διαμερίσματα σε τιμές 20.000 και 30.000 χαμηλότερα από την αντικειμενική αξία με την οποία φορολογούνται, ενώ στα πολύ μεγάλα και ακριβά σπίτια η διαφορά από την αντικειμενική αξία μπορεί να ξεπερνά το 1 ή 2 εκατ. ευρώ. Χαρακτηριστική η περίπτωση ξενοδοχείου στη Ζάκυνθο με αντικειμενική αξία 6 εκατ. ευρώ είχε βγει στο σφυρί με 2,5 εκατ. ευρώ. Επίσης, βίλα στο Καστρί με αντικειμενική αξία 10 εκατ. ευρώ πωλήθηκε 3 εκατ. ευρώ χαμηλότερα.
Ακόμη πιο δραματική είναι η κατάσταση με τα επαγγελματικά ακίνητα, κυρίως στο κέντρο της Αθήνας όπου έχουν υψηλή αντικειμενική αξία, αλλά ουσιαστικά μηδενική αξία αφού δεν μπορούν να πουληθούν.
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν θα προκύψουν και αυξήσεις αντικειμενικών αξιών περιοχές όπου οι αντικειμενικές τιμές διαμορφώνονταν σε επίπεδα πολύ χαμηλότερα από τις εμπορικές αξίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών θα επηρεάσει άμεσα σειρά φόρων για τους οποίους αποτελούν προσδιοριστικό παράγοντα, μεταξύ των οποίων και τον υπό διαμόρφωση ενιαίο φόρο ακινήτων. Οι αντικειμενικές τιμές επηρεάζουν 16 φόρους και τέλη, από το χαράτσι της ΔΕΗ και τα τεκμήρια διαβίωσης έως τα δημοτικά τέλη και τους φόρους μεταβίβασης, γονικών παροχών, κληρονομιών και δωρεών. Το σχέδιο αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών είναι πολύ πιθανόν να συνοδευτεί με μείωση των συντελεστών φόρου μεταβίβασης. Οι συντελεστές φόρου μεταβίβασης που ισχύουν σήμερα είναι 8% για το μέχρι 20.000 ευρώ τμήμα της φορολογητέας αξίας και 10% για το άνω του ποσού αυτού τμήμα της.
Tης Μαρίας Βουργάνα
Πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ
6
1.ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΠΡΟΣΘΕΤΟΥ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ ΤΗΣ ΕΣΔΑ.
2.ΤΟ ΑΡΘΡΟ 4 ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ ΠΑΡ.1,2,5.
3 ΤΟ ΑΡΘΡΟ 17 ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ ΠΑΡ.1,2.
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: TA ΑΝΩΤΕΡΩ ΑΡΘΡΑ ΕΧΟΥΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ ΥΠΕΡΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΥΠΕΡΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΙΣΧΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ.
ΣΥΝΕΠΩΣ Ο ΜΟΝΟΣ ΝΟΜΙΜΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΚΟΠΕΙ ΑΥΤΗ Η ΞΕΦΡΕΝΗ ΠΟΡΕΙΑ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΨΗΦΙΣΗ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΗΜΕΥΤΙΚΩΝ ΝΟΜΩΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΑΚΥΡΩΣΕΩΣ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΕΞ ΟΡΙΣΜΟΥ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΗΜΕΥΤΙΚΩΝ ΝΟΜΩΝ-ΦΟΡΩΝ ΛΟΓΩ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΞΑΝΤΛΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΝΟΜΙΚΩΝ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΝΔΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΣΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ-ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΕΘΝΕΙΣ-ΚΑΙ Η ΝΟΜΙΜΗ ΜΑΖΙΚΗ ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΣΤΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ (ΜΟΝΟΜΕΛΕΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΠΡΩΤΟΔΙΚΕΙΟ,ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΕΦΕΤΕΙΟ,
ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΑΝ ΚΑΙ ΕΚΕΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΞΕΙ ΔΙΚΑΙΩΣΗ ΤΩΝ
ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΠΡΟΣΦΥΓΗ ΣΤΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ (ΕΣΔΑ) ΠΟΥ ΕΔΡΕΥΕΙ ΣΤΟ ΣΤΡΑΣΒΟΥΡΓΟ.
ΠΡΕΠΕΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΝΟΜΙΜΟΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΝΑ ΔΙΕΚΔΙΚΗΣΟΥΝ ΤΟ ΑΥΤΟΝΟΗΤΟ ΔΗΛ. ΝΑ ΕΞΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΤΟΥΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΟΠΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΑΙ ΟΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥ.
1.ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΔΩΘΕΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΤΟ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΜΗΝΥΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΣΑΦΕΣ ΟΤΙ ΟΙ ΣΥΝΕΧΕΙΣ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ ΘΑ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΝΟΜΙΚΟ ΑΝΑΧΩΜΑ ΣΤΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ (ΕΛΛΗΝΙΚΑ Η ΔΙΕΘΝΗ) ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΑ ΜΟΝΑ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΤΗΝ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑ-ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΗΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥ ΝΑ ΚΡΙΝΟΥΝ ΤΗΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Η ΟΧΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΞΟΦΘΑΛΜΑ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΝΟΜΩΝ.
2.ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΔΩΘΕΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΤΟ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΜΗΝΥΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΣΑΦΕΣ ΟΤΙ Η ΕΞΟΥΣΙΑ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΨΗΦΙΣΗ ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΕΞΟΦΘΑΛΜΑ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΚΥΡΙΩΣ ΝΟΜΩΝ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΑΡΧΙΖΕΙ Ο ΥΠΕΡΤΑΤΟΣ ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥ ΔΗΛΑΔΗ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΑΙ ΚΑΤ' ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥ
(ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΔΙΑΚΥΡΗΞΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ, ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΣΥΜΒΑΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ).
3.ΠΡΕΠΕΙ ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΔΩΘΕΙ ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΤΟ ΞΕΚΑΘΑΡΟ ΜΗΝΥΜΑ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΣΑΦΕΣ ΟΤΙ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΨΙΦΗΣΕΩΣ ΤΟΥ ΕΞ ΟΡΙΣΜΟΥ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΔΗΜΕΥΤΙΚΟΥ ΦΟΡΟΥ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΘΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΣΥΝΑΦΩΝ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΩΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΩΝ ΔΗΜΕΥΤΙΚΩΝ ΝΟΜΩΝ-ΦΟΡΩΝ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΣΤΗΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΤΑ
1.ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ 2. ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΠΗΡΕΑΣΟΥΝ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΑ ΕΚΛΟΓΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΓΙΑ ΕΚΕΙΝΟΥΣ ΠΟΥ ΤΟΥΣ ΨΗΦΙΣΑΝ ΠΕΡΑΝ ΤΟΥ ΟΤΙ ΘΑ ΕΧΟΥΝ ΔΙΑΠΡΑΞΕΙ ΤΟ ΑΔΙΚΗΜΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΒΑΣΗΣ ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΑΤΑΧΡΗΣΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΛΟΓΟ ΟΤΙ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΝΑΛΗΨΗ ΤΗΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣ ΕΧΟΥΝ ΟΡΚΙΣΘΕΙ ΠΙΣΤΗ ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ.
Σχολιάστε το άρθρο