Πληρώσαμε άλλα 410 εκατ. ευρώ για τα υποβρύχια μέσα στην κρίση

Το Δημόσιο μελετά το ενδεχόμενο να ακυρώσει παραγγελίες, αλλά απειλείται με προσφυγές
Το υπουργείο Εθνικής Αμυνας υπολογίζει ότι έχει διαθέσει περίπου 410 εκατ. ευρώ από το 2010 για την υλοποίηση συμφωνιών για την κατασκευή των υποβρυχίων τύπου 214. Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που συνόδευε την κύρωση των συμβάσεων από τη Βουλή, τα υπουργεία Αμυνας και Οικονομικών θα έπρεπε να έχουν διαθέσει 671 εκατομμύρια για την υλοποίηση των συμβάσεων έως το τέλος του ημερολογιακού έτους 2012. Σε αυτά τα χρήματα δεν περιλαμβάνονται τα 117 εκατομμύρια ευρώ του πρόσθετου υλικού για τα υποβρύχια τύπου 209 που θα έπρεπε να εκσυγχρονισθούν. Μετά την αναθεώρηση της σύμβασης για τον εκσυγχρονισμό των υποβρυχίων τύπου 209 και την παραγγελία, στη θέση τους, δύο νέων τύπου 214, η γερμανική εταιρεία Thyssen Krupp αρνήθηκε να «συμψηφίσει» το υλικό που είχε αγοράσει με το τίμημα των δύο καινούργιων υποβρυχίων, με αποτέλεσμα τα 117 εκατομμύρια ευρώ να παραμένουν ως υλικό –άχρηστο– στα χέρια του ελληνικού Δημοσίου και των ΕΝΑΕ (ναυπηγεία). Αν συνυπολογιστεί και το υλικό αυτό, η συνολική δαπάνη ξεπερνάει τα 500 εκατομμύρια.
Τα τέσσερα υποβρύχια τύπου 214 έχουν κατασκευαστεί –σύμφωνα με την προσφυγή της ιδιοκτησίας των ναυπηγείων στο διεθνές διαιτητικό δικαστήριο– κατά 95% και θα χρειαστούν, για να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους, 75 εκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με πηγές των ΕΝΑΕ. Από τα χρήματα αυτά, 40 εκατομμύρια αφορούν τις λεγόμενες «δοκιμές εν πλω» (ανάδυση – κατάδυση, πλεύση, βολές), ενώ δύο τουλάχιστον από αυτά τα υποβρύχια έχουν κάνει τις λεγόμενες «δοκιμές εν όρμω». Αλλα 9 εκατομμύρια αφορούν την ασφάλιση των υποβρυχίων, για την οποία ερίζουν η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών και τα ΕΝΑΕ. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», ένα από τα σενάρια που εξετάζονται σε αυτήν τη φάση, από την κυβέρνηση, είναι η ακύρωση του προγράμματος ΠΟΣΕΙΔΩΝ για την κατασκευή δύο επιπλέον υποβρυχίων τύπου 214. Αν γίνει αυτό, το ελληνικό Δημόσιο απαλλάσσεται μεν από την υποχρέωση να καταβάλει άλλα 882 εκατομμύρια, αλλά είναι πιθανόν να κληθεί να αποζημιώσει τον κ. Ισκαντάρ Σάφα των ΕΝΑΕ, που φέρεται να έχει ισχυρότερη νομική θέση.
Η ηγεσία του υπουργείου Αμυνας φαινόταν μέχρι αυτή την εβδομάδα να πιστεύει ότι η πλευρά Σάφα δεν θα ήταν σε θέση να «ενοποιήσει» όλες τις επιμέρους δικαιοδοσίες από τις συμβάσεις υπό μία ενιαία. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», αυτό τελικώς έγινε δυνατό, ύστερα από αίτηση της πλευράς Σάφα, με αποτέλεσμα οι προσφυγές να κριθούν όλες στο Παρίσι.
Μεταξύ των δύο αντισυμβαλλόμενων πλευρών –ελληνικού κράτους και ΕΝΑΕ– υπάρχει διαφορετική αντίληψη για τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να γίνονται οι πληρωμές. Ο πρώην υπουργός Αμυνας και νυν ΥΠΕΞ Δημήτρης Αβραμόπουλος είχε ανακοινώσει στον κ. Σάφα ότι η πλευρά του ΥΕΘΑ θα επιθυμούσε να αντικατασταθεί το «ημερολογιακό σύστημα» πληρωμών που είχε συμφωνηθεί από τις δύο πλευρές με την αναθεώρηση των συμβάσεων το 2010, με ένα σύστημα πληρωμών που θα καθορίζεται από τους «δείκτες προόδου» (milestones). Η πλευρά των ΕΝΑΕ επιμένει ότι κάτι τέτοιο θα ήταν εξαιρετικά δύσκολο να γίνει και προϋποθέτει αλλαγή του νόμου που έχει ψηφίσει η Βουλή.
Τι λέει η γερμανική πλευρά
Το θέμα με τις πληρωμές ήταν πάντα ένα πολύ δύσκολο σημείο στις σχέσεις μεταξύ των κατά καιρούς ιδιοκτητών των ΕΝΑΕ και της ελληνικής κυβέρνησης. Από την πλευρά των ναυπηγείων υποστηρίζουν ότι η ηγεσία του ΥΕΘΑ και η Thyssen Krupp είχαν συμφωνήσει ήδη από το 2010 ότι δεν είχε αποδώσει και αναφερόταν ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τότε που είχε δημιουργηθεί το θέμα με την κλίση του «Παπανικολή».
«Κάθε φορά που κάποιος δεν θα θέλει να πληρώσει θα λέει ότι δεν αρέσει στο ναυτικό το... χρώμα της τουαλέτας», λέει γερμανική πηγή που θέλει να παραμείνει ανώνυμη. Η γερμανική πλευρά πιστεύει ότι το σύστημα πληρωμής των milestones χρησιμοποιήθηκε προσχηματικά την περίοδο 2000 - 2010 και σε αυτό φαίνεται να συμφωνεί και η πλευρά του κ. Σάφα, που επισημαίνει το μείζον ζήτημα είναι ότι η ελληνική πλευρά δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της και να πληρώσει. Πάντως, το 70% του ποσού που διατέθηκε την περασμένη διετία απορροφήθηκε από τη γερμανική πλευρά.
Του Τασου Τελλογλου
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
6
Σχολιάστε το άρθρο