Ανησυχητική υποχώρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης
Τη ραγδαία εξασθένηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, μετά πέντε συνεχείς μήνες βελτίωσης, πιστοποιεί η έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του ΙΟΒΕ για τον Σεπτέμβριο. Παράλληλα, παρατηρείται βελτίωση των επιχειρηματικών προσδοκιών στη Βιομηχανία και τις Υπηρεσίες, αλλά και επιδείνωση του κλίματος για το Λιανικό Εμπόριο και τις Κατασκευές. Αποτέλεσμα των δύο αντιφατικών τάσεων είναι η σταθεροποίηση του δείκτη οικονομικού κλίματος στα επίπεδα του Ιουλίου, στις 76,1 μονάδες. Η σταθεροποίηση αυτή αποτιμάται ως θετικό στοιχείο που, εάν αποκτήσει συνέχεια, δημιουργεί ευνοϊκές προοπτικές για επενδυτικές αποφάσεις.
Αναμενόμενη πτώση
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η πτώση στην καταναλωτική εμπιστοσύνη ήταν αναμενόμενη τον Σεπτέμβριο. Ερμηνεύεται δε, από το γεγονός ότι οι πολίτες δέχονται επί τουλάχιστον δύο μήνες αλλεπάλληλα, συχνά αντιφατικά μηνύματα για το περιεχόμενο των δημοσιονομικών μέτρων. Εκτιμάται δε ότι η οριστικοποίηση των μέτρων αυτών -με τους καλύτερους δυνατούς όρους- πρέπει να ολοκληρωθεί ώστε να αφιερωθεί ο απαραίτητος χρόνος στην προσπάθεια αντιστάθμισης των υφεσιακών επιπτώσεών τους. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι η καταναλωτική εμπιστοσύνη κινείται ανοδικά μόνο σε 4 ευρωπαϊκές χώρες τον Σεπτέμβριο, με τη Φινλανδία, τη Σουηδία και τη Δανία να καταγράφουν τους θετικότερους δείκτες.
Στη χώρα μας, οι αρνητικές προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού επιδεινώνονται περισσότερο από τις αντίστοιχες για την οικονομία της χώρας, το επόμενο 12μηνο, ενώ μεγάλη επιδείνωση εμφάνισε τον Σεπτέμβριο ο δείκτης για την εξέλιξη της ανεργίας, μετά την άμβλυνση των δυσοίωνων προβλέψεων που παρατηρήθηκε τον Ιούλιο. Συγκεκριμένα, το ποσοστό των πολιτών που προβλέπει αύξηση της ανεργίας αυξάνεται στο 91%, από 78% τον Ιούλιο, ενώ μόλις το 2% προβλέπει το αντίθετο. Η έρευνα καταδεικνύει επίσης μικρή αύξηση του ποσοστού όσων έχουν «χρεωθεί», σε 17% από 15%, αλλά και μικρή μείωση όσων δηλώνουν ότι «μόλις τα βγάζουν πέρα», σε 54% από 58% τον Ιούλιο. Αξίζει επίσης να σημειωθεί η βελτίωση του δείκτη πρόθεσης των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες, από τα ιστορικά χαμηλά του Ιουλίου (στις -69,5 μονάδες από -78,8).
Βιομηχανία
Στη βιομηχανία, σημαντική βελτίωση καταγράφουν οι προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξη της παραγωγής, ενώ ενισχύονται ελαφρά οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για το τρέχον επίπεδο παραγγελιών και ζήτησης. Σε ό,τι αφορά την απασχόληση, τα 4/5 των βιομηχανιών δεν αναμένουν σημαντικές μεταβολές, ενώ το 17% αυτών προβλέπει μείωση των θέσεων εργασίας. Στις Υπηρεσίες, άνοδο καταγράφουν οι δυσμενείς προβλέψεις για τη ζήτηση του τομέα, όμως οι δυσοίωνες εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την τρέχουσα δραστηριότητά τους και την τρέχουσα ζήτηση ενισχύονται ελαφρά.
Λιανεμπόριο
Αντίθετα, στο Λιανικό Εμπόριο ο δείκτης των εκτιμήσεων των επιχειρήσεων για τις τρέχουσες πωλήσεις υποχωρεί σημαντικά, εξέλιξη ανάλογη με τις προβλέψεις για τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές των πωλήσεων. Οι προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο προμηνύουν μία ακόμη δυσκολότερη περίοδο για τις πωλήσεις, ενώ ως προς την απασχόληση, οι μισές πλέον επιχειρήσεις (από 32%) προβλέπουν μείωση των θέσεων εργασίας και καμία δεν αναμένει άνοδο.
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
5
Σχόλια (0 σχολιάστηκε):
Σχολιάστε το άρθρο