Σε δεινή θέση θα βρίσκεται η ελληνική οικονομία την επομένη των εκλογών

Αρχική | Οικονομία | Ελληνική Οικονομία | Σε δεινή θέση θα βρίσκεται η ελληνική οικονομία την επομένη των εκλογών
image

Σε δεινή θέση θα βρίσκεται η ελληνική οικονομία την επομένη των εκλογών, όπως προκύπτει τόσο από απόψεις έγκυρων αναλυτών αλλά και από τα δεδομένα που βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Η επόμενη κυβέρνηση, με πυρήνα είτε το ΣΥΡΙΖΑ είτε τη ΝΔ, αναλόγως με το αποτέλεσμα της κάλπης, θα κληθεί να αντιμετωπίσει μια σωρεία εσωτερικών προβλημάτων, αλλά και μια Ε.Ε η οποία δεν έχει πλέον να ασχοληθεί μόνο μαζί μας, καθώς πληθαίνουν οι χώρες οι οποίες χρειάζονται κεφαλαιακή βοήθεια όπως η «ισχυρή» Ισπανία, η οποία ετέθη ήδη ευρωπαϊκό κλοιό, ενώ δεν αποκλείεται να ακολουθήσει και η Ιταλία. Σε αυτό το πλαίσιο, καθίσταται σαφές ότι η όποια ελληνική αστοχία θα δύναται να «καλυφθεί» πολύ πιο δύσκολα από τους μηχανισμούς της Ευρώπης, ενώ η ανάγκη για νέα μέτρα θα… χτυπήσει πολύ γρήγορα την πόρτα μας, όποιος κομματικός μηχανισμός κι αν φτιάξει κυβέρνηση, εφόσον ήδη οι στόχοι του προϋπολογισμού φαντάζουν δυσεπίτευκτοι για μια σειρά από λόγους, οι οποίοι θα εξηγηθούν στη συνέχεια.

Επομένως, όπου κι αν …κάτσει η «μπίλια» της εξουσίας, οι δανειστές και εταίροι μας θα συνεχίσουν και μετεκλογικά να ασκούν εξαιρετικά μεγάλη «πίεση» στη χώρας μας(σαν αυτή πριν τις εκλογές της 6ης Μαΐου),καθώς η έλευση Ολάντ στη γαλλική προεδρία δε φαίνεται να έχει αλλάξει, κατά πολύ τουλάχιστον, τη ρητορική των… επιτελών της ευρωζώνης, ενώ η Γερμανία κρατά την παραδοσιακά άτεγκτη στάση των προηγούμενων 2 ετών. Ακόμη κι αν υπάρξει η πολυθρύλητη «σκληρή» επαναδιαπραγμάτευση του Μνημονίου και της δανειακής σύμβασης είτε από τον ΣΥΡΙΖΑ είτε τη Νέα Δημοκρατία, είτε από μια οικουμενική κυβέρνηση, ο «χώρος» που θα αφήσει η Ε.Ε για… αναπνοή θα είναι πολύ μικρός, όπως έχει δείξει τουλάχιστον η πρότερη εμπειρία. Συν τοις άλλοις το ελληνικό οικονομικό πρόβλημα παραμένει οξυμένο τόσο λόγω της κρίσης όσο και λόγω της χείριστης εφαρμογής του Μνημονίου από τις 2 προηγούμενες κυβερνήσεις, που μόνο ριζικές λύσεις θα μπορούσαν να λύσουν την κατάσταση και όχι «μινι» αλλαγές σε επιμέρους όρους.


Στερεύουν τα ταμειακά διαθέσιμα


Ας δούμε όμως γιατί η επόμενη κυβέρνηση, εάν υπάρξει τέτοια μετά τις 17 Ιουνίου παραλαμβάνει μια «καυτή πατάτα» στα χέρια της. Η πολιτική αβεβαιότητα αλλά και οι συνεχείς παρατάσεις που δίνονται από το υπουργείο Οικονομικών για την υποβολή φορολογικών δηλώσεων και πληρωμή οφειλών κρατάνε μακυιά από τα δημόσια ταμεία τους φορολογούμενους.


Έτσι, η υστέρηση στο μέτωπο των εσόδων επιτείνει τη ταμειακή στενότητα του Δημοσίου. Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία, αυτή τη στιγμή τα ταμειακά διαθέσιμα ανέρχονται σε 2 δισ. ευρώ και επαρκούν μέχρι τις 15 Ιουλίου, όπως έγινε γνωστό στη συνάντηση που είχε  ο υπηρεσιακός υπουργός Οικονομικών Γ. Ζανιάς με στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Μετά τα πράγματα θα δυσκολέψουν για το Δημόσιο καθώς αν δεν εισρεύσουν νέα κεφάλαια από την τρόικα, δεν θα έχει χρήματα για να πληρώσει μισθούς, συντάξεις και επιδόματα.


Στον «πάγο» η αγορά


Από εκεί και πέρα, η στάση του Δημοσίου, αποκαλούμενη και «Δεν πληρώνω» από κάποιους έχει… γονατίσει την αγορά, ενώ οι επενδύσεις στη χώρα μας έχουν πάψει προ πολλού. Για να μη…στεγνώσουν τα δημόσια ταμεία, το υπουργείο Οικονομικών έχει ουσιαστικά «παγώσει» τις πληρωμές προς προμηθευτές, κατασκευαστές, επιχειρήσεις και φορολογουμένους και πληρώνει μόνο μισθούς, συντάξεις και επιδόματα. Στο πεντάμηνο οι δημόσιες δαπάνες είναι λιγότερες κατά 2,9 δισ. ευρώ σε σχέση με τον αναθεωρημένο στόχο του προϋπολογισμού για το διάστημα αυτό, έναντι 2,3 δισ. ευρώ που ήταν μέχρι το τέλος Απριλίου. Έτσι, ενώ τα έσοδα εμφανίζουν υστέρηση το πρωτογενές έλλειμμα εμφανίζεται βελτιωμένο έναντι των στόχων που έχουν τεθεί λόγω της περιστολής των δαπανών.


Στο… χορό της ύφεσης




Βέβαια, από την ανάλυση των στοιχείων  προκύπτει ότι η εικόνα επιτυχίας είναι εντελώς «ψεύτικη».

Στο σκέλος των εσόδων, η  ύφεση που οδηγεί σε χαμηλότερη κατανάλωση σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις για προεκλογικούς λόγους της υποβολής δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος από φυσικά και νομικά πρόσωπα έχουν οδηγήσει τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού σε υστέρηση κατά 666 εκατ. ευρώ. Θα έπρεπε να έχουν εισπραχθεί 18,834 δισ. ευρώ και έχουν μπει στα ταμεία 18,268 δισ. ευρώ. Η εικόνα μάλιστα θα ήταν ακόμα χειρότερη αν το τελευταίο δεκαήμερο του Μαϊμού, το φοροκυνηγητό για είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν οδηγούσε κάποιες εισπράξεις στο ταμείο.


Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών «η απόκλιση οφείλεται στην υστέρηση των εισπράξεων Φόρου Εισοδήματος (κατά 251 εκατ. ευρώ) κυρίως λόγω της παράτασης που δόθηκε στα νομικά πρόσωπα για την υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος οικονομικού έτους 2012 (έως τις 8 Ιουνίου 2012) και που αναμένεται να εισπραχθούν τον Ιούνιο.


Στο μέτωπο των δαπανών σε επίπεδο κρατικού προϋπολογισμού, καταγράφεται υστέρηση 2,946 δισ. ευρώ (διαμορφώθηκαν σε 30,643 δισ. ευρώ αντί για το στόχο των 33,488 δισ. ευρώ). Το υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζει ότι «η εξέλιξη αυτή αντανακλά τόσο στον περιορισμό των δαπανών του τακτικού προϋπολογισμού που είναι μειωμένες κατά 1.508 εκατ. ευρώ αλλά και στην μείωση των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων κατά 1.437 εκατ.


«Πλήγμα» στις επενδύσεις




Ειδικότερα οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού είναι μειωμένες λόγω κυρίως των πρωτογενών δαπανών (1.124 εκατ. ευρώ χαμηλότερες του στόχου), των δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα (158 εκατ. ευρώ χαμηλότερες του στόχου) και των δαπανών για τόκους σε καθαρή βάση (137 εκατ. ευρώ χαμηλότερη από το στόχο) σε σχέση με τις προβλέψεις του συμπληρωματικού προϋπολογισμού».

Δραματική είναι και η κατάσταση στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων , που αποτελεί ίσως το μοναδικό όπλο απέναντι στη συνεχιζόμενη ύφεση. Θεωρητικά στο πεντάμηνο θα είχαν δοθεί 2,736 δισ. ευρώ για επενδύσεις, δόθηκαν όμως 1,298 δισ. ευρώ ή 1,437 δισ. ευρώ λιγότερα . Και στο μέτωπο των εσόδων του ΠΔΕ η κατάσταση κάθε άλλο παρά ιδανική είναι. Τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώθηκαν σε 1,493 δισ. ευρώ έναντι στόχου για 1,758 δισ. ευρώ και η απόκλιση σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών οφείλεται σε καθυστερήσεις πληρωμών από Ευρωπαϊκά Κοινοτικά Ταμεία (μεγάλο μέρος της αναμένεται να καλυφθεί τον επόμενο μήνα υποστηρίζει το υπουργείο).


Θα «σώσουν» την παρτίδα οι φοροεπιβαρύνσεις




Στην πληρωμή των φόρων που προκύπτουν από τα αυξημένα εκκαθαριστικά σημειώματα των φορολογικών δηλώσεων, των φόρων στα ακίνητα και την είσπραξη ληξιπρόθεσμων χρεών στηρίζει τις ελπίδες του το υπουργείο Οικονομικών για την ανάκαμψη των εσόδων μέσα στους επόμενους μήνες. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων άρχισε να στέλνει τα πρώτα 420.000 εκκαθαριστικά των φετινών φορολογικών δηλώσεων. Από αυτά τα 280.000 εκκαθαριστικά είναι χρεωστικά και προκύπτει συνολικός φόρος 405 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό μεταφράζεται σε μέση οφειλή ανά φορολογούμενο της τάξης των 1.446 ευρώ. Στον αντίποδα, τα πιστωτικά εκκαθαριστικά είναι μόλις 37.000, δηλαδή ούτε το ένα στα δέκα.

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με πληροφορίες, από τη διαδικασία εκκαθάρισης της πρώτης παρτίδας προέκυψαν τα ακόλουθα στοιχεία:


-280.000 χρεωστικά εκκαθαριστικά σημειώματα τα οποία αναγράφουν συνολικό υπόλοιπο φόρων προς καταβολή 405 εκατ. ευρώ. Σε κάθε παραλήπτη αντιστοιχεί κατά μέσο όρο οφειλή συνολικού ύψους 1.446 ευρώ. Η καταβολή του φόρου μπορεί να γίνει είτε εφάπαξ είτε σε τρεις δόσεις, η πρώτη εκ των οποίων μέχρι το τέλος Ιουνίου, η δεύτερη μέχρι το τέλος Αυγούστου και η τρίτη μέχρι το τέλος Οκτωβρίου. Σε περίπτωση όμως που η οφειλή δεν υπερβαίνει τα 300 ευρώ, η εξόφλησή της πρέπει να γίνει εφάπαξ.


-103.000 μηδενικά εκκαθαριστικά σημειώματα.


-37.000 πιστωτικά εκκαθαριστικά από τα οποία προκύπτουν συνολικά ποσά επιστροφών φόρου ύψους 25 εκατ. ευρώ ή 675 ευρώ κατά μέσο όρο.


Το συνολικό «καθαρό» ποσό που θα εισπράξει το Δημόσιο από την πρώτη αυτή «παρτίδα» εκκαθαριστικών θα ανέλθει στα 380 εκατ. ευρώ.


Υπάρχουν και οι… εκκρεμότητες του Μνημονίου


Παρά τη δύσκολη κατάσταση, η ελληνική πλευρά θα πρέπει από τη 18η Ιουνίου και έπειτα να εφαρμόσει και κάποιες τόσο διαρθρωτικές όσο και φορολογικές αλλαγές τις οποίες έπρεπε ήδη να έχει κάνει η προηγούμενη ή της άφησε… παρακαταθήκη για την επόμενη.


Αλλαγές στις αμοιβές δικηγόρων, ενεργειακών επιθεωρητών και απελευθέρωση πολλών επαγγελμάτων, δημοσιονομικοί και φοροεισπρακτικοί στόχοι, παρεμβάσεις στις αγορές είναι στην αναμονή…


Η προσοχή των κομμάτων επικεντρώνεται στο φορολογικό πεδίο και την περικοπή δαπανών όπου παραμένει ανοικτό το σενάριο της επιμήκυνσης του Μνημονίου και της αλλαγής των στόχων (επισήμως θέλουν μέτρα 11,6 δισ. ευρώ για τη διετία 2013- 2014 να αποφασιστούν τον Ιούνιο).


Μέτρα σε αναμονή…


Βέβαια, για να υλοποιηθεί το Μνημόνιο, υπάρχουν πολλά ακόμη να γίνουν:


* Φορολογικοί στόχοι έως τέλος Ιουνίου που θα περιλαμβάνουν την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών 1 δισ. ευρώ και συγκεκριμένο αριθμό ολοκληρωμένων ελέγχων - είσπραξης προστίμων σε ομάδες φορολογουμένων. Θα πρέπει να διενεργούνται έλεγχοι υπηρεσιακής απόδοσης και να αντικαθιστούνται οι διευθυντές που δεν ανταποκρίνονται στους στόχους απόδοσης. Η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες θα κάνει ετησίως έλεγχο τουλάχιστο 200 δηλώσεων περιουσιακών στοιχείων εφοριακών.


* Αλλαγή του νόμου περί Στρατηγικών Εταιριών (Νόμος 3631/2008, Άρθρο 11).


* Κυρώσεις σε φορείς που δεν υποβάλουν στοιχεία για τις κρατικές δαπάνες. Πειθαρχική διαδικασία για τους οικονομικούς επιθεωρητές.


* Παρεμβάσεις για επιτάχυνση της εισαγωγής στην αγορά φθηνότερων γενόσημων φαρμάκων.


* Ενίσχυση της διαφάνειας στη λειτουργία των επαγγελματικών φορέων, με τη δημοσίευση στην ιστοσελίδα κάθε επαγγελματικής οργάνωσης των πληροφοριών: ετήσιες λογιστικές καταστάσεις, αμοιβή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, ποσά των ισχυουσών εισφορών, επιβαλλόμενες κυρώσεις, αξιώσεις ή παράπονα, κανόνες σχετικά με το ασυμβίβαστο.


* Στους ενεργειακούς επιθεωρητές να καταργηθεί η ελάχιστη αμοιβή για τις παρεχόμενες υπηρεσίες ενεργειακού ελέγχου και να αντικατασταθεί η πάγια αμοιβή ανά τετραγωνικό μέτρο με τη μέγιστη αμοιβή.


* Στα νομικά επαγγέλματα με προεδρικό διάταγμα θα ορίζονται τα προκαταβαλλόμενα ποσά για κάθε διαδικαστική ενέργεια ή παράσταση ενώπιον του δικαστηρίου που δεν θα συνδέονται με κάποιο συγκεκριμένο «ποσό αναφοράς».


* Αποσυνδέονται η φορολογία, οι εισφορές κοινωνικής ασφάλισης, οι καταβολές προς τις επαγγελματικές ενώσεις από τις δικηγορικές αμοιβές.


* Νόμος για τη μεταρρύθμιση του κώδικα περί δικηγόρων. Τροποποιεί τους όρους εισδοχής και επανεισδοχής καθώς και τις προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος. Προωθείται τροποποίηση ή κατάργηση διατάξεων σχετικά με την τιμολόγηση, την πρόσβαση και την άσκηση επαγγελματικών ή οικονομικών δραστηριοτήτων που αντίκεινται στο Νόμο. Αίρεται η υποχρεωτική παρουσία δικηγόρου για την υπογραφή πράξεων ενώπιον συμβολαιογράφου για μία σειρά νομικών συναλλαγών, καταργούνται οι διατάξεις που προβλέπουν το ελάχιστο ποσό που οφείλεται σε δικηγόρους που αμείβονται αποκλειστικά για υπηρεσίες που παρέχουν με έμμισθη εντολή.


* Αξιολόγηση για το αν οι εισφορές των δικηγόρων και των αρχιτεκτόνων για την κάλυψη των λειτουργικών δαπανών των επαγγελματικών οργανώσεών τους είναι εύλογες, αναλογικές και δικαιολογημένες.


* Αίρεται η απαγόρευση της αναγνώρισης των επαγγελματικών τίτλων που προέρχονται από διπλώματα τα οποία απονέμονται βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης.


* Καταργείται η διάθεση της εισφοράς 0,15% υπέρ του Λογαριασμού Αρωγής Εξωτερικού Εμπορίου, η εισφορά 0,5% υπέρ του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης, της Ακαδημίας Αθηνών, η διάθεση του μη ανταποδοτικού τέλους μέσω της ΔΕΗ υπέρ της εκτέλεσης εργασιών και η διάθεση του μη ανταποδοτικού τέλους επί της τιμής των καυσίμων υπέρ του Ταμείου Αμοιβαίας Κατανομής Χειριστών Αντλιών Πετρελαίου Υγρών Καυσίμων.


* Υιοθετούνται προεδρικά Διατάγματα για τις προϋποθέσεις έκδοσης άδειας τεχνικών βιομηχανίας, υδραυλικών, τεχνικών υγρών και αερίων καυσίμων, ψυκτικών και χειριστών μηχανημάτων στις κατασκευές και άδειας ηλεκτρολόγων.


* Εκδίδεται Προεδρικό Διάταγμα για τους Πιστοποιημένους Επιθεωρητές.


* Λαμβάνονται Νομοθετικά μέτρα για τη διαχείριση των βιομηχανικών επικίνδυνων αποβλήτων.


* Γίνονται παρεμβάσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ. Υιοθετούνται περαιτέρω μέτρα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι η ενεργειακή συνιστώσα των επίσημων τιμολογίων για νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις αντανακλά, το αργότερο έως τον Ιούνιο του 2013, τις τιμές χονδρικής αγοράς, με εξαίρεση τους ευπαθείς καταναλωτές.


* Δημοσίευση έως τον Ιούνιο 1ης φάσης απογραφής των κρατικών περιουσιακών στοιχείων.


* Ενεργοποίηση της εργασιακής εφεδρείας για 15.000 «πλεονάζον προσωπικό» για χρονικό διάστημα όχι μεγαλύτερο των 12 μηνών, μετά το οποίο απομακρύνονται.


* Εκθεση για τη λειτουργία των τακτικών υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών (ΚΤΕΛ) και παρουσιάζονται οι επιλογές απελευθέρωσης.


* Πρώτη φάση δημοσίευσης πλήρης απογραφής των κρατικών περιουσιακών στοιχείων στο δικτυακό τόπο του Υπουργείου Οικονομικών. Επισπεύδεται η καταχώρηση της κυριότητας των κρατικών εκτάσεων.


 

 

Πηγή: taxheaven.gr


5




Εγγραφή RSS για αυτά τα σχόλια Σχόλια (0 σχολιάστηκε):

συνολικά: | προβολή:

Σχολιάστε το άρθρο

Είσοδος Μελών
  • email Αποστολή άρθρου
  • print Εμφάνιση εκτύπωσης
  • Plain text Προβολή ώς Plain Text
Newsletter
Δώστε μας το e-mail σας για να λαμβάνετε όλα τα νέα του Συλλόγου μας