Στη «μάχη των τιμών» θα επενδύσουν τώρα τα σούπερ μάρκετ

Άρθρο της Δημητρας Mανιφαβα όπως δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ την Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2012.
Επενδύσεις στις τιμές και λιγότερο σε νέα σημεία πώλησης και πάγιο εξοπλισμό θα πραγματοποιήσουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ το 2012. Ο «πόλεμος τιμών» έχει ήδη ξεκινήσει, με άλλες αλυσίδες να κάνουν τακτικά τριήμερα προσφορών με μειώσεις τιμών έως και 50% στα πωλούμενα προϊόντα τους (Carrefour, Βερόπουλος) και κάποιες άλλες, όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, να επαναφέρουν τις τιμές σε δεκάδες προϊόντα στα επίπεδα του 2008, ενώ ανάλογες πρωτοβουλίες σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό αναλαμβάνουν και οι άλλοι «παίκτες» της αγοράς.
Mεγάλη ζήτηση
Εκτός από τη μείωση τιμών σε επώνυμα είδη, το κομμάτι στο οποίο επιλέγουν να επικεντρώσουν τις δυνάμεις τους οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ το 2012 θα είναι αυτό της περαιτέρω ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, καθώς βλέπουν ότι υπάρχει μεγάλη ζήτηση από τους καταναλωτές. Ο στόχος που έχει τεθεί από πολλές μεγάλες αλυσίδες είναι τα προϊόντα αυτά να αντιστοιχούν στο 20% και πλέον του συνολικού τζίρου τους. Κάποιες αλυσίδες, μάλιστα, επιλέγουν σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων να μην πωλούν πλέον επώνυμα προϊόντα, παρά μόνον αυτά με τα δικά τους σήματα. Η τακτική αυτή, βεβαίως, δίνει διέξοδο και σε όσες αλυσίδες υφίστανται πιέσεις από τους προμηθευτές, με τους δεύτερους να μην ανέχονται άλλες καθυστερήσεις στην είσπραξη των χρημάτων τους.
Την ίδια ώρα θεωρείται εξαιρετικά απίθανο να εισέλθει στην ελληνική αγορά άλλη ξένη αλυσίδα, και δη εκπτωτική, όπως για παράδειγμα η γερμανική Rewe. Το 2010, όταν η «Κ» απευθύνθηκε στην επιχείρηση σχετικά με το εάν πρόκειται να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα, η απάντηση ήταν: «Ο όμιλος Rewe δεν σχεδιάζει για την ώρα να εισέλθει στην ελληνική αγορά». Ανάλογη ερώτηση τέθηκε και πριν από λίγο καιρό. Η άρνηση ήταν κατηγορηματική: «Ο όμιλος Rewe δεν σχεδιάζει να εισέλθει στην ελληνική αγορά ή να αγοράσει αποθήκες εκεί».
Πρόσφατα, εξάλλου, η κ. Καμίλ Εγκλόφ-Γκίκα, partner και managing director της Boston Consulting Group, εκτίμησε ότι στην ελληνική αγορά δεν θα εισέλθει άλλη εταιρεία της κατηγορίας των hard discounters. Ετσι, οι ανάγκες των Ελλήνων καταναλωτών σε φθηνά προϊόντα θα καλυφθούν από τη Lidl -το μοναδικό hard discounter στην ελληνική αγορά- και από τα είδη ιδιωτικής ετικέτας που αναπτύσσουν οι παραδοσιακές λιανεμπορικές αλυσίδες.
Λιγότερες, από την άλλη, αναμένεται να είναι οι επενδύσεις των αλυσίδων στη δημιουργία νέων σημείων πώλησης. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά ανώτατο διοικητικό στέλεχος μεγάλης αλυσίδας: «Οσα ήταν να ανοίξουμε το 2011, παίρνοντας και καταστήματα της Ατλάντικ, τα ανοίξαμε. Τώρα πρέπει να δούμε πώς θα επιβιώσουν αυτά που έχουμε». Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για τον τζίρο μόνο ενθαρρυντικά δεν μπορούν να θεωρηθούν: το διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2011 ο δείκτης όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) στα σούπερ μάρκετ υποχώρησε κατά 3,3% σε σχέση με το αντίστοιχο 11μηνο του 2010, ποσοστό εξαιρετικά σημαντικό εάν σκεφθεί κάποιος ότι ο κύριος όγκος των προϊόντων που διακινούνται από τα σούπερ μάρκετ είναι πρώτης ανάγκης.
Oι κινήσεις της αγοράς
Η Carrefour-Μαρινόπουλος έχει «παγώσει» το επενδυτικό της πρόγραμμα, με τις φήμες περί αποχώρησης του γαλλικού ομίλου από την κοινοπραξία να μην έχουν σταματήσει. Κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης, πάντως, δεν αποκλείουν οι φήμες αυτές να διαρρέονται είτε από τον ανταγωνισμό, για ευνόητους λόγους, είτε κυρίως από την ίδια την εταιρεία ως μέσο πίεσης. Ενα «λουκέτο» της Carrefour ή έστω μια δραστική συρρίκνωση της δραστηριότητάς της σε περίπτωση που αποχωρούσε ο Γάλλος εταίρος θα προκαλούσε ντόμινο επιπτώσεων.
Στη δημιουργία περίπου δέκα νέων καταστημάτων αναμένεται να προχωρήσει εντός του 2012 η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία πριν από λίγες ημέρες ανακοίνωσε συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 100 εκατ. ευρώ για το τρέχον έτος.
Η Σκλαβενίτης, η οποία υπενθυμίζεται ότι δραστηριοποιείται μόνο εντός της Αττικής και τα τελευταία χρόνια, παρά την κρίση, κλείνει τις χρήσεις με κερδοφορία, σχεδιάζει το άνοιγμα δύο νέων καταστημάτων.
Το άνοιγμα δέκα νέων σημείων πώλησης σχεδιάζει η ΜΕΤΡΟ, συνολικού κόστους 40 εκατ. ευρώ, ενώ βάρος στις επενδύσεις του εκτός Ελλάδας και δη στις αναδυόμενες αγορές των Βαλκανίων θα δώσει η Βερόπουλος.
H οικονομική κρίση φέρνει εξαγορές
Η περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου των σούπερ μάρκετ μέσω εξαγορών ή διακοπής λειτουργίας επιχειρήσεων αναμένεται να συνεχιστεί και το 2012 εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, επιφέροντας βίαια αλλαγή του χάρτη του οργανωμένου λιανεμπορίου.
Τα πρώτα σημάδια φάνηκαν νωρίς, ήδη από το 2010, καθώς τα στοιχεία δείχνουν ραγδαία υποχώρηση του αριθμού των καταστημάτων τροφίμων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, ενώ το 2008, πριν η κρίση χτυπήσει την πόρτα της Ελλάδας, λειτουργούσαν πανελλαδικά 17.574 καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, παντοπωλεία κ.ά.), δύο χρόνια μετά, το 2010, ο αριθμός μειώθηκε στα 16.876 καταστήματα, φτάνοντας κάτω και από τα επίπεδα του 2001, όταν λειτουργούσαν συνολικά στην ελληνική επικράτεια 16.894 καταστήματα.
Ειδικά στα σούπερ μάρκετ η μείωση των σημείων πώλησης είναι αξιοσημείωτη μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Με βάση τα στοιχεία της τράπεζας δεδομένων της Boussias Communications, τα καταστήματα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ από 2.614 το 2009 μειώθηκαν στα 2.163 το 2010, λιγότερα δηλαδή κατά 17,25% μόλις μέσα στη διάρκεια ενός έτους. Ακόμη μεγαλύτερη ήταν η μείωση των σημείων πώλησης των σχετικά μεγάλων αλυσίδων. Ετσι, ενώ το 2009 οι αλυσίδες με 20 καταστήματα και άνω αριθμούσαν συνολικά 2.148 σημεία πώλησης, το 2010 αυτά είχαν περιοριστεί σε 1.669. Εντός του 2011 άνοιξαν κάποια νέα καταστήματα ή λειτούργησαν υπό νέα διοίκηση και ονομασία (π.χ. καταστήματα της Ατλάντικ που εξαγοράστηκαν από άλλες αλυσίδες), ωστόσο αρκετά δεν επαναλειτούργησαν ποτέ. Το ίδιο συνέβη και με καταστήματα Dia, που μέρος μόνο αυτών συνέχισε να λειτουργεί υπό το σήμα Carrefour Express.
Πηγή: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
5
Σχολιάστε το άρθρο