Η νομική διάσταση της σημασίας της δήλωσης επιφύλαξης κατά την πληρωμή των υποχρεώσεων του ν. 3986/2011
Στα πλαίσια του "διαλόγου" που αυτό το διάστημα έχει αναπτυχθεί στο ίντερνετ και τα ΜΜΕ σχετικά με τη δήλωση επιφύλαξης που θα μπορούσε να καταθέσει στην Εφορία ο κάθε φορολογούμενος, κατά την πληρωμή των τελών ή των εισφορών που προκύπτουν από τα άρθρα 29, 30 και 31 του ν. 3986/2011 (Εισφορά αλληλεγγύης, έκτακτη εισφορά αντικειμενικών δαπανών, τέλος επιτηδεύματος), ο δικηγόρος Αθηνών και νομικός Σύμβουλος του Συλλόγου μας κ. Χρήστος Κλειώσης, μας έκανε την παρακάτω χρήσιμη διευκρίνηση:
"Όλοι οι φόροι που προέβλεπαν την έκδοση εκκαθαριστικού σημειώματος ή όποια άλλη πράξη καταλογισμού, στηρίζονταν στην ύπαρξη μιας δήλωσης από της πλευράς του φορολογούμενου, είτε ήταν η δήλωση φόρου εισοδήματος είτε η δήλωση ΦΠΑ είτε η δήλωση του φόρου κληρονομίας ή μεταβίβασης ακινήτου. Από την εποχή όμως της ψήφισης του νόμου για την έκτακτη εισφορά του Παπαθανασίου και εντεύθεν, (βλέπε ΕΤΑΚ κλπ ) παρακάμπτεται το στάδιο της δήλωσης και το υπουργείο προβαίνει στη εκκαθάριση της φορολογικής οφειλής χωρίς να περιμένει σχετική δήλωση.
Συνέπεια αυτής της σύντμησης της διαδικασίας είναι και εξαφάνιση του διοικητικού σταδίου στο οποίο ο φορολογούμενος μπορούσε να διατυπώσει τις επιφυλάξεις του πριν την εκκαθάριση του φόρου.
Έτσι ακριβώς συμβαίνει και στην περίπτωση των έκτακτων εισφορών που επιβλήθηκαν με το νόμο 3986/2011 και καταλογίζονται με το ειδικό εκκαθαριστικό σημείωμα.
Με αυτό το τρυκ χάνεται η δυνατότητα του φορολογούμενου να αμφισβητήσει με την διατύπωση επιφύλαξης της φορολογική του υποχρέωση. Σε αυτό το σημείο και για να μην χαθεί η δυνατότητα να καταλήξει η αμφισβήτηση στην δικαιοσύνη ο φορολογούμενος θα πρέπει να διατυπώσει την άρνηση ή την αμφιβήτησή του με δήλωση επιφύλαξης ως προς την νομιμότητα της εκκαθάρισης, μετά την έκδοση του εκκαθαριστικού .
Αυτή η δήλωση θα πρέπει να κάνει συγκεκριμένη αναφορά στο εκκαθαριστικό σημείωμα του οποιου αμφισβητεί την νομιμότητα , να ζητά την επιστροφή του φόρου που καταβλήθηκε δυνάμει των ανωτέρω διατάξεων και να απαιτεί την έκδοση απάντησης από τον προιστάμενο Δ.Ο.Υ.
Η σημασία αυτής της κίνησης είναι ότι ανοίγει ο δρόμος για την δικαστική αμφισβήτηση: αν ο προιστάμενος απαντήσει τότε ο φορολογούμενος έχει μια εκτελεστή πράξη την οποία μπορεί να αμφισβητήσει εντός 60 ημερών. Αν δεν απαντήσει εντός του προβλεπόμενου χρόνου (αν δεν υπάρχει ρητή διάταξη νόμου σχετικά με το πόσο χρόνο έχει στην διάθεσή του ο προιστάμενος για να απαντήσει ισχύει ο γενικός κανόνας του τριμήνου αρ. 63 παρ. 2 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας) τότε η σιωπηρή άρνηση μπορεί να προσβληθεί αυτοτελώς στα διοικητικά δικαστήρια."
Σχόλια (6 σχολιάστηκε):
Και πάλι ευχαριστώ
Ε.Γ.
Πιο συγκεκριμένα, για την "εισφορά αλληλεγγύης" αναφερόμαστε στο άρθρο 29 του ν. 3986/2011. Αυτό θα πρέπει να προσβληθεί στο ΣτΕ και να κερδηθεί.
Υπενθυμίζω ότι ο Σύλλογος ΕΛΛΗΝΕΣ ΦΟΡΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΙ έχει προσφύγει μόνον για το άρθρο 31 του παραπάνω νόμου, δηλαδή για το τέλος επιτηδεύματος.
α) Να προσβάλλετε το ειδικό εκκαθαριστικό σημείωμα με προσφυγή (κατάθεση και επιδοση)εντός εξηντα ημερώ από τότε που το λάβατε.
β) να κάνετε πρωτοκολλημένη δήλωση επιφύλαξης και να περιμένετε απάντηση από την Δ.Ο.Υ. Αν απαντήσουν αρνητικά προσβάλλετε την απάντηση τους (όχι πια το εκκαθαριστικό) αν πάλι δεν απαντήσουν εντός τριμήνου, προσβάλλετε την"σιωπηρή άρνηση".
Διαλέγετε εσείς.
Βέβαια, το θέμα μπλέχθηκε, επειδή βγήκαν οι διάφορες δηλώσεις στο ίντερνετ, αλλά και επειδή υπάρχουν πολλές περιπτώσεις πληρωμής.
Τέλος πάντων. ΜΕ ΔΥΟ ΓΡΑΜΜΕΣ, πρέπει να γράψετε:
"Καταβάλλω το ποσό των 300 Ευρώ για το τέλος επιτηδεύματος με ρητή επιφύλαξη, διότι προτίθεμαι να προσφύγω στο Διοικητικό Πρωτοδικείο κατά του ατομικού σημειώματος”.
Αυτό για το τέλος επιτηδεύματος (άρθρο 31 του ν 3986).
Για την εισφορά αλληλεγγύης, θα πρέπει να υποβάλλετε μία δήλωση, σύμφωνα με τις οδηγίες που αναφέρουμε στο άρθρο
https://forologoumenos.gr/permalink/10631.html
Σχολιάστε το άρθρο